شمارش معکوس تا انتشار اولین تصویر رنگی تلسکوپ "جیمز وب"

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در توییتی اعلام کرد، اولین تصویر رنگی این تلسکوپ در یک رویداد در کاخ سفید توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتشر خواهد شد. این تصویر در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) از وب‌سایت ناسا قابل مشاهده خواهد بود. سایر تصاویر این مجموعه نیز فردا(سه‌شنبه) ساعت ۱۹ به وقت تهران منتشر می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه‌اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. اکنون انتظارها به پایان رسیده و این تلسکوپ که قرار است انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد و اسرار کیهان را فاش کند و در دو مرحله نخستین تصاویر رنگی خود را منتشر خواهد کرد. تصاویری که به گفته‌ی ناسا اشک شوق به چشمان دانشمندان آورده است.

ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا اولین مجموعه تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف‌سنجی وب را فردا سه‌شنبه(۲۱ تیر) طی یک پخش زنده در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۰۰ به وقت ایران) منتشر خواهد کرد. تمام این تصاویر به صورت همزمان در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت این آژانس فضایی نیز منتشر خواهند شد.

ناسا در روز جمعه هشتم ژوئیه(۱۸ تیر) فهرستی از اهداف کیهانی اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب را نیز در وب‌سایت خود به اشتراک گذاشت.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی وب که اکنون در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد، تاکنون چندین  تصویر آزمایشی از اهداف مختلف ثبت کرده است. ناسا به تازگی نیز تصویری آزمایشی از ستاره‌های درخشان در  پس زمینه‌ای از کهکشان منتشر کرده و قابلیت‌های تصویر برداری این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری را به نمایش گذاشته است.

جیمز وب برای تنظیم آینه ۱۸ بخشی خود نیز تصاویری از یک ستاره درخشان به ثبت رساند. ستاره‌ای که تلسکوپ جیمزوب از آن تصویربرداری کرده، "HD ۸۴۴۰۶" نام دارد. این ستاره‌ پر نور برای تراز کردن آینه‌های "وب" انتخاب شده است و دانشمندان ناسا از تصویر ثبت شده از این ستاره برای تنظیم ۱۸ بخش آینه جیمز وب استفاده کردند. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله‌ تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار دارد.

اکنون با پایان انتظاری طولانی به زودی شاهد تصاویر اصلی و فوق‌العاده این رصدخانه گردان خواهیم بود.