نگرانی انگلیس از قدرت گرفتن تروریسم راست‌ افراطی

یک کمیته نظارتی در مجلس انگلیس خواستار افزایش بودجه ام‌آی‌۵- سازمان اطلاعات داخلی انگلیس- برای مقابله با تهدیدهای فزاینده مرتبط با تروریسم از سوی گروه‌های راست افراطی شده است.

نمایندگان پارلمان انگلیس و همکاران آنها در کمیته امنیتی و اطلاعاتی پارلمان تصریح کردند که ام‌آی‌۵ مجبور شده سایر فعالیت‌هایش در زمینه مقابله با سایر انواع تروریسم را آهسته‌تر پیش ببرد و قادر به توسعه سایر فعالیت‌های خود نبوده است.

کمیته اطلاعاتی و امنیتی انگلیس در گزارشی که چهارشنبه منتشر شده گفت: «این وضعیت قابل ادامه دادن نیست. بایستی به ام‌آی‌۵ بودجه بیشتری اختصاص داد تا بتواند این موارد را بدون ضربه دیدن سایر حیطه‌های فعالیت این سازمان پیش ببرد.»

سازمان اطلاعات داخلای انگلیس از سال ۲۰۱۸ به تدریج وظایف مربوط به مقابله با تروریسم راست‌گرایان افراطی را به عهده گرفته است. محول شدن این وظایف به ام‌آی‌۵ بعد از انجام بررسی‌های لازم بر روی قتل «جو کاکس»، نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس در سال ۲۰۱۶ صورت پذیرفت.

طبق گزارش این کمیته، در جولای ۲۰۲۰ نزدیک به یک پنجم از تحقیقات ام‌آی‌۵ در انگلیس به تروریسم راست‌گرایان افراطی اختصاص داشته است و تروریسم چپ‌گرایان و آنارشیست‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نگرانی انگلیس از قدرت گرفتن تروریسم راست‌ افراطی

در این گزارش تصریح شده که تهدید ناشی از راست‌گرایان افراطی رو به افزایش است. کمیته امنیتی و اطلاعاتی پارلمان انگلیس در بیانیه‌ای گفته است: «افراد اغلب به دنبال پیوستن به ارتش هستند و گروه‌های راست‌گرای افراطی هم سعی دارند نیروهایشان را از میان نظامی‌ها جذب کنند. داشتن سابقه نظامی یکی از جنبه‌های مشروعیت در میان گروه‌های تروریستی راست افراطی است.»

راست‌گرایی افراطی نوعی از تروریسم است که ریشه در ایدئولوژی‌های راست از جمله نئونازیسم، نئوفاشیسم، قوم‌گرایی و ملی‌گرایی دارد. تروریسم راست‌گرا در عصر جدید ابتدا در دهه ۱۹۷۰ در غرب اروپا به وجود آمد و بعد از آن، در پی فروپاشی شوروی سابق در شرق اروپا قدرت گرفت.

این گروه از تروریست‌ها به دنبال سرنگون کردن دولت‌ها و به قدرت رساندن رژیم‌های فاشیست و ملی‌گرا هستند. اعضای این گروه‌ها عمدتاً افرادی را هدف قرار می‌دهند که از نظر آنها متعلق به «جوامع بیگانه» هستند.

در سال ۲۰۱۸، مارک راولی، رئیس پلیس مقابله با تروریسم در انگلیس افشا کرد از مارس ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ چهار عملیات تروریستی از سوی گروه‌های راست افراطی خنثی شده است.