سازش ریاض و تل‌آویو در سفر بایدن ؟

بعد از مهر تایید مقامات آمریکایی مبنی بر کمک به حصول توافق عادی‌سازی روابط بین رژیم موقت صهیونیستی و عربستان سعودی، اکنون گفته می‌شود این امر در سفر « جو بایدن »‌ به غرب آسیا کلید می‌خورد.

سه مقام صهیونیستی به پایگاه خبری «آکسیوس» گفتند که انتظار می‌رود گام‌های عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل در آخر هفته پس از دیدار بایدن با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اعلام شود.

در این گزارش که بامداد پنجشنبه منتشر شد، آمده است: «کاخ سفید می‌خواهد در سفر بایدن به منطقه، نقشه راه عادی‌سازی بین کشورها با اسرائیل را مورد بحث قرار دهد. سفر بایدن، که روابط دولت او با پادشاهی سعودی را احیا می‌کند، از نظر دیپلماتیک و سیاسی حساس تلقی می‌شود».

سازش ریاض و تل‌آویو در سفر بایدن ؟

آکسیوس در این‌باره نوشت‌: «بایدن زمانی متعهد شد که عربستان سعودی را در جهان منفور سازد و روابط دو کشور بر سر تعدادی از مسائل، از جمله قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشنگتن پست، تیره شده بود. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌گوید بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی است، ادعایی که عربستان سعودی آن را رد می‌کند».

یک مقام ارشد صهیونیست به خبرنگار این وبگاه گفت که تصمیمات نهایی در مورد هرگونه گام عادی‌سازی فقط پس از دیدار بین بایدن و مقامات سعودی از جمله بن‌سلمان اتخاذ خواهد شد و احتمالاً روز شنبه یا از سوی سعودی‌ه، یا توسط بایدن با اجازه ریاض اعلام خواهد شد.

آکسیوس در ادامه نوشت: «دیپلمات‌ها و نمایندگان آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر هفته‌ها بر روی طرحی پیچیده از توافق‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و نامه‌هایی کار می‌کنند که اجازه می‌دهد قرارداد انتقال دو جزیره استراتژیک دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی امضا شود. این توافق بر درخواست عربستان سعودی برای خروج نیروهای ناظران چند ملیتی به رهبری ایالات متحده مستقر در جزایر و همچنین درخواست اسرائیل از عربستان سعودی برای حفظ آزادی ناوبری برای کشتی‌های اسرائیلی در منطقه متمرکز است».

طبق این گزارش، مقامات صهیونیست اظهار داشتند که مذاکرات بر سر این توافق در مرحله نهایی است و احتمالا امروز یا فردا به نتیجه خواهد رسید. همچنین توافق جداگانه‌ای با عربستان سعودی که به خطوط هوایی رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد از حریم هوایی خود برای پروازهای شرق به هند و چین استفاده کنند نیز بسیار نزدیک است

این مقام‌ها با بیان اینکه به احتمال زیاد در جریان سفر بایدن به عربستان سعودی توافق عبور از حریم هوایی این کشور اعلام شود، افزودند: «اسرائیل امیدوار است گام‌هایی که عربستان سعودی در روزهای آینده بردارد، آغاز روند عادی‌سازی بین کشورها باشد. ما نمی‌توانیم تصور کنیم که تغییر در منطقه بدون عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه پیدا کند و ما قدم‌هایی تدریجی به سوی این هدف برمی‌داریم».

به گفته آکسیوس، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن هنوز به درخواست این پایگاه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

پیش از این، روزنامه «نیویورک تایمز» با پر مخاطره توصیف کردن سفر بایدن به منطقه غرب آسیا، نوشت او در این سفر یک چشم به اهداف استراتژیک خارجی واشنگتن و چشم دیگر به نقاط ضعف سیاسی خود دارد.