بدون گاز روسیه در زمستان دوام نمی‌آوریم

«کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان روز یکشنبه هشدار داد این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «در حالی که مخازن گاز آلمان تقریبا 65 درصد پر شده و وضعیت در مقایسه با هفته‌های گذشته بهتر است اما هنوز این ذخایر برای عبور از زمستان بدون گاز روسیه ناکافی است».

این مقام بخش انرژی اضافه کرد:‌«اکنون بیشتر به این بستگی دارد که آیا کار تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم 1 همانطور که انتظار می‌رود روز پنجشنبه به پایان خواهد رسید یا خیر».

این در حالی است که شرکت روسی «گازپروم» چهارشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد علیرغم تصمیمات اخیر در کانادا مبنی بر بازگرداندن تجهیزات گازی روسیه پس از تعمیر، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله  «نورد استریم -۱» خود نمی‌دهد.

 بدون گاز روسیه در زمستان دوام نمی‌آوریم

دولت کانادا با چشم پوشی از تحریم‌های روسیه به شرکت مهندسی «زیمنس» اجازه داده بود تجهیزات شرکت گازپروم را پس از تعمیر به ایستگاه «پورتووایا» بازگرداند.

گاز پروم ابتدای هفته جاری از تعطیلی ۱۰ روزه برای انجام  تعمیرات خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ سندی در اختیار ندارد که زیمنس بتواند موتور توربین گازی پورتووایا را از کانادا، محل تعمیر این توربین خارج کند بنابر این، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نخواهد داد.

بیانیه گازپروم تنها ساعاتی پس از آن صادر شد که اتحادیه اروپا امتیازاتی به روسیه داد و حکم داد که کالاهای تحریم شده می‌توانند از خاک اتحادیه اروپا به منطقه «کالینینگراد» روسیه که بین لیتوانی و لهستان، اعضای اتحادیه اروپا قرار دارد، عبور کنند.