عبور تورم ترکیه از مرز ۸۰ درصد

در ترکیه تورم حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. بهای مواد غذایی و هزینه حمل و نقل دو برابر شده است.

به نقل از تلویزیون سی جی تی ان، مردم در شهر آنتالیا معمولا برای خرید ارزان‌تر مواد غذایی خود به بازار‌های محلی مراجعه می‌کنند، اما چون تورم سالیانه در ترکیه به بالاترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده این موضوع سبب شده است بسیاری از خانواده‌ها نتوانند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.

مردم می‌گویند بهای کالا‌ها به طور هفتگی افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که فروشندگان هم از آن شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند به خاطر افزایش تورم سالیانه و هزینه حمل و نقل، آن‌ها باید این هزینه‌ها را از فروش کالا‌های خود تامین کنند. هزینه حمل و نقل ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

براساس نظرسنجی انجام شده در ترکیه بیش از ۷۰ درصد از شرکت کنندگان گفته اند آن‌ها در خرید کالا‌های مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند به طوری که  میوه و گوشت به اقلامی تجملاتی در ترکیه بدل شده اند.

آنکارا هم اینک با بدترین شرایط اقتصادی خود طی دو دهه اخیر مواجه است. مقامات دولتی می گویند جنگ اوکراین، همه گیری کرونا و نیز بروز مشکل در روند عرضه جهانی سوخت و غلات دلیل بروز تورم در این کشور است. با این حال، احزاب مخالف دولت بی کفایتی اردوغان و حزب عدالت و توسعه را عامل اصلی مشکلات اقتصادی این روزهای ترکیه قلمداد می کنند.

عبور تورم ترکیه از مرز ۸۰ درصد