داعش مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان است

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ارائه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان نوشت: با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت‌های مسلحانه، بین اواسط آگوست 2021 تا اواسط ژوئن 2022، یوناما 2106 تلفات غیرنظامی (700 کشته، 1406 زخمی) ثبت کرده است.

گزارش می‌افزاید: اکثر تلفات غیرنظامیان به حملات هدفمند شاخه خراسان گروه تروریستی داعش علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در مکان‌هایی که آنها به مدرسه می‌روند، عبادت می‌کنند و به زندگی روزمره خود می‌پردازند، نسبت داده شده است.

«مارکوس پوتزل» سرپرست یوناما در این باره گفت: پس از 20 سال درگیری، همه مردم افغانستان باید بتوانند در صلح زندگی کنند و زندگی خود را بازسازی کنند. با وجود بهبود وضعیت امنیتی از 15 اگوست تا کنون، مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران از برخورداری کامل حقوق انسانی خود محروم هستند.

وی افزود: آموزش و مشارکت زنان و دختران در زندگی عمومی برای هر جامعه مدرن اصلی اساسی است. تبعید زنان و دختران به خانه‌ها، افغانستان را از مزایای کمک‌های قابل‌توجهی که آنها می‌توانند ارائه کنند، محروم می‌کند. آموزش برای همه نه‌تنها یک حق اولیه بشری است، بلکه کلید پیشرفت و توسعه یک ملت است.

داعش مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان است

این گزارش به‌نقل از سرپرست یوناما اضافه می‌کند: از مقامات بالفعل می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای رسیدگی به نگرانی‌های ذکرشده در گزارش و انجام تعهدات بین‌المللی خود برای حفاظت و ارتقای حقوق بشر همه افغان‌ها انجام دهند.