تشدید تنش رژیم صهیونیستی و روسیه

منابع عبریپنجشنبه گزارش دادند که تل‌آویو از مسکو درباره اقدامات دستگاه قضایی روسیه علیه آژانس یهود توضیح خواسته است.

وبگاه عبری «والا» به نقل از سه منبع آگاه خبر داد که وزارت دادگستری روسیه اخیرا تحقیقاتی را درباره آژانس یهود و فعالیت آن در خاک روسیه آغاز کرده و تل‌آویو در این باره از مسکو توضیح خواسته است.

این وبگاه می‌گوید که تل‌آویو نگران است تحقیقات وزارت دادگستری روسیه درباره آژانس یهود باعث شود مسکو این آژانس را به عنوان یک نهاد بیگانه شناسایی کند و فعالیت آن را در زمینه مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی پایان دهد.

وزارت دادگستری روسیه حدود سه هفته پیش پیامی هشدارآمیز برای آژانس یهود ارسال کرد و به این سازمان درباره نقض قوانین روسیه هشدار داد چراکه آژانس یهود پایگاه‌ داده‌ای درباره افرادی که احتمالا به اراضی اشغالی مهاجرت کنند،‌ در اختیار دارد.

با این حال، آژانس یهود همچنان مدعی است که این مسئله مربوط به نظارت مسئولان روسیه است که از چند سال پیش تاکنون ادامه دارد و پس از رایزنی‌هایی تلفنی حل و فصل خواهد شد.

روزنامه «جروزالم پست» پیشتر گزارش داده بود که روسیه به «آژانس یهود» در این کشور دستور داده است تمام فعالیت‌های خود را در خاک روسیه متوقف کند.

از طرفی دیگر، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم دیشب خبر داد که روسیه به مقامات تل‌آویو اطلاع داده که از نخست‌وزیر شدن «یائیر لاپید» ناراضی است و تعیین او ممکن است به روابط دوجانبه آسیب برساند.

این شبکه صهیونیستی گفت که علت نارضایتی مسکو از یائیر لاپید اظهارات او درباره جنگ روسیه و اوکراین بوده و سفیر روسیه تأکید کرده است که ماندن لاپید در منصب نخست‌وزیری ممکن است در روابط دو طرف دشواری‌هایی ایجاد کند.

روابط مسکو و تل‌آویو پس از جنگ اوکراین و حمایت تل‌آویو از کی‌یف تیره شد. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پیشتر در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی «مدیاست» در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل در حالی‌ که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است، روسیه می‌گوید لازم به «نازی‌زدایی» اوکراین است، گفت که هیتلر نیز اصالت یهودی داشته است.

تشدید تنش رژیم صهیونیستی و روسیه

این اظهارات وزیر امور خارجه روسیه واکنش شدید مقامات رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. یائیر لاپید طی پستی در توئیتر اظهارات وزیر خارجه روسیه  را «شرم آور و نابخشودنی و یک خطای تاریخی وحشتناک» خواند و در این باره نوشته بود: «یهودیان در هولوکاست خود را نکشتند؛ متهم کردن خود یهودیان به یهودستیزی، پایین‌ترین سطح نژادپرستی علیه یهودیان است.»

تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و روسیه در حالی بر سر جنگ اوکراین افزایش یافته که لاپید پیش از این اظهارات در پیامی ادعا کرده بود که روسیه در حال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین است. پس از این اتهام‌زنی بود که وزارت امور خارجه روسیه «الکس بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را احضار کرد و اظهارات لاپید شدیداً مورد انتقاد قرار داد.