انکار تجاوز از سوی ترکیه، یک شوخی تلخ است

وزارت امور خارجه عراق شامگاه امروز پنجشنبه (۳۰ تیر) در واکنش به حملات ترکیه به خاک این کشور، تأکید کرد که آنکارا مسئول این تجاوز است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد، انکار تجاوز از سوی ترکیه ، یک «شوخی تلخ» است و احتمالا عراق هم در پاسخ به این حمله، از کارت اقتصادی استفاده خواهد کرد.

این نهاد عراقی تصریح کرد: تا کنون، شدیدتری اقدامات ممکن را در راستای اقدام دیپلماتیک انجام داده‌ایم. برای برگزاری یک نشست ویژه شورای امنیت به منظور بررسی این جنایت و صدور قعطنامه بین‌المللی، وارد عمل شده‌ایم.

انکار تجاوز از سوی ترکیه، یک شوخی تلخ است

بغداد با بیان اینکه در تلاش است با موضعگیری قدرتمند، مانع از تکرار این تجاوزات شود، عنوان کرد: تجاوز اخیر، خطرناکترین تجاوز ترکیه به عراق است.

این نهاد عراق با اشاره به اینکه آنکارا به بهانه تعقیب عناصر حزب کارگران کردستان، این اقدامات را انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: «آنچه ترکیه درباره وجود توافقنامه‌ای می‌گوید که به این کشور اجازه نفوذ به عراق را می‌دهد، صحیح نیست».

وزارت امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز هم یادداشت اعتراضی شدیداللحنی به سفیر ترکیه در بغداد تحویل داد. بغداد در این یادداشت، ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به «دهوک»، تأکید کرد که بغداد حق دارد بر اساس منشورهای بین‌المللی، هر اقدامی را علیه حملات مذکور انجام دهد.

بغداد با بیان اینکه همه نیروهای ترکیه باید از خاک عراق خارج شوند، خاطر نشان کرد: ترکیه باید به دور از مرزهای عراق، مشکلات داخلی خود را حل کند. عراق از ترکیه می‌خواهد که رسما به خاطر این جنایت، عذرخواهی کند.

وزارت خارجه عراق خاطر نشان کرد که همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا با تجاوزات ترکیه مقابله کند.

 منابع خبری عراق، عصر روز گذشته، از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (پنجشنبه)، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد و گفت: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند».

با این حال، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه «السومریه» خبر داد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.

 گروهک حزب کارگران کردستان عراق، موسوم به پ.ک.ک نیز امروز (پنج شنبه) در بیانیه‌ای گفت که هیچ نقشی در حمله به گردشگران عراقی نداشته است.