آمریکا: هواوی ابزار جاسوسی است

سی ان ان نوشت:  مقام های پلیس فدرال دستکم از سال ۲۰۱۷  درباره خرید زمین از سوی چینی ها در نزدیکی زیرساخت های این کشور تحقیق کرده اند.

آنها همچنین کنسولگری منطقه ای بلندپایه ای را که به اعتقاد دولت آمریکا ، کانون جاسوسان چینی است، تعطیل کرده اند و در مقابل آنچه که به نظر آنها تلاش های آشکار برای نصب دستگاه های شنود در نزدیکی مراکز حساس نظامی و دولتی می دانند، سنگ اندازی کرده اند.

یکی از نگران‌کننده‌ترین کشف های پلیس فدرال مربوط به تجهیزات ساخت شرکت هواوی چین در بالای برج‌های سلولی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه میدوست است.

براساس گزارش این رسانه، چند منبع آگاه از این مساله، مدعی شده اند پلیس فدرال به این تشخیص رسیده که این تجهیزات می تواند ارتباطات بسیار محدود شده وزارت دفاع را که از جمله از سوی فرماندهی راهبردی آمریکا انجام می شود و بر سلاح های هسته ای این کشور نظارت دارد، ضبط و آن را مختل کند.

سی ان ان نوشت: با وجودی که نگرانی های گسترده درمورد تجهیزات هواوی در نزدیکی تاسیسات نظامی آمریکا امری کاملا مشهود است، وجود این تحقیقات و یافته های آن هرگز گزارش نشده است. منشا این تحقیقات دستکم به دولت باراک اوباما می رسد که بیش از ده ها نفر از منابع از جمله مقام های امنیتی کنونی و سابق آمریکا به تشریح آن در مصاحبه با سی ان ان پرداخته اند. همه آنها خواسته اند نامشان فاش نشود زیرا اجازه ندارند در این زمینه صحبت کنند.

هنوز معلوم نیست که آیا جامعه اطلاعاتی مشخص کرده است که آیا واقعاً اطلاعاتی از این برج‌ها رهگیری  و به پکن بازگردانده شده است یا خیر. منابع آشنا با این موضوع می گویند که از لحاظ فنی، اثبات به سرقت رفتن بسته ای از داده ها و ارسال آن به خارج از کشور بسیار دشوار است.

دولت چین هرگونه تلاش برای جاسوسی از آمریکا را قویا رد کرده است.

شرکت هواوی نیز در بیانیه‌ای که برای سی‌ان‌ان ارسال شده همچنین این موضوع را تکذیب کرده که تجهیزات این شرکت می توانند  در هر طیف ارتباطی که به وزارت دفاع اختصاص داده شده است، کار کنند.

با این حال به گفته منابع متعددی که با این تحقیقات پلیس فدرال آشنا هستند، شکی نیست که تجهیزات هواوی می تواند نه تنها ترافیک تلفن های همراه تجاری را رهگیری کنند بلکه قادر به رهگیری امواج هوایی بسیار محدود شده مورد استفاده توسط ارتش آمریکا هستند و می توانند ارتباطات فرماندهی راهبردی آمریکا را مختل کنند که فرصتی را در اختیار دولت چین برای نظارت بر زرادخانه هسته ای آمریکا قرار می دهد.

سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه از تحقیقات پلیس فدرال آمریکا نوشت: این تحقیقات آنقدر محرمانه انجام می شوند که حتی سیاستمداران ارشد آمریکایی نیز از وجود آنها از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی اطلاع بوده اند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۰میلادی  ۱.۹ میلیارد دلار برای حذف فناوری سلولی شرکت هواوی و شرکت تجهیزات مخابراتی «زد تی ایی» (ZTE) در بخش‌های وسیعی از مناطق روستایی آمریکا تصویب کرد. اما دو سال بعد، هیچ یک از آن تجهیزات حذف نشده است و شرکت های مخابراتی روستایی هنوز منتظر پول بازپرداخت فدرال هستند.

کمیسیون فدرال ارتباطات (ّFCC) درخواست هایی را برای حذف حدود ۲۴ هزار قطعه از تجهیزات ارتباطی ساخت چین دریافت کرده است  - اما طبق به روز شده کمیسیون در ۱۵ ژوئیه، بیش از ۳ میلیارد دلار کمبود در مبلغی که برای بازپرداخت هزینه های همه شرکت های واجد شرایط لازم است، وجود دارد.

آمریکا: هواوی ابزار جاسوسی است

یک مقام سابق پلیس به سی ان ان گفت: در اواخر سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری، نگرانی های امنیت ملی خود را در مورد تجهیزات شرکت هواووی به وزارت بازرگانی ارجاع داد و اطلاعاتی را در مورد مکان این تجهیزات در آمریکا ارائه کرد.

وی و یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفتند بعد از روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ وزارت بازرگانی تحقیقات خود را درباره شرکت هواوی را آغاز کرد تا مشخص کند که آیا به  اقدامات فوری بیشتری برای حذف ارائه دهنده فناوری چین در شبکه های مخابراتی آمریکا لازم است یا خیر.

بسته به آنچه که وزارت بازرگانی آمریکا در تحقیقات خود به آن دست می یابد، اپراتورهای مخابراتی آمریکا ممکن است مجبور شوند به سرعت تجهیزات هواوی را حذف کرده یا با جریمه یا مجازات های دیگر روبرو شوند.

خبرگزاری رویترز ابتدا از وجود تحقیقات وزارت بازرگانی خبر داد.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا در این زمینه گفت: ما نمی توانیم تحقیقات در حال انجام را تایید یا رد کنیم، اما متعهد هستیم که زنجیره تامین خدمات و فناوری اطلاعات و ارتباطات خود را ایمن کنیم. حفاظت از ایمنی و امنیت افراد در آمریکا در برابر جمع آوری اطلاعات مخرب برای محافظت از اقتصاد و امنیت ملی ما حیاتی است.

مقام های اطلاعاتی آمریکا اخیرا اطلاع رسانی درباره تهدیدهای چین را در اولویت قرار داده اند. مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی ایالات متحده، ماه جاری به شرکت‌های آمریکایی و دولت‌های محلی و ایالتی درباره آنچه که به گفته آن تلاش‌های پنهان چین برای نفود بر سیاست آمریکا است، هشدار دادند.