بوریس جانسون در رویای بازگشت به قدرت

«تیم مونتگامری» دستیار پیشین نخست وزیر انگلیس طی ادعایی به رسانه‌ها در این کشور عنوان کرد، جانسون به طور اختصاصی به نزدیکانش گفته است که به زودی به داونینگ استریت بازخواهد گشت. مونتگامری که پس از ترک این سمت، در اواخر سال ۲۰۱۹ به اردوگاه منتقدان نخست وزیر انگلیس پیوست، گفت: "جانسون به دستیارانش اعلام کرده است که در عرض یک سال آینده، دوباره نخست وزیر خواهد شد."

جانسون ۱۶ تیر ماه پس از استعفای ۵۷ نفر از اعضای کابینه رسما از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد تا روند انتخاب جانشین او آغاز شود. او با این حال در سخنرانی مقابل دفتر نخست وزیری نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد، بلکه تصمیم برای واگذاری قدرت را به «اراده» حزب محافظه‌کار برای تعیین رهبر جدید نسبت داد و تصریح کرد از اینکه به‌ناچار «بهترین شغل دنیا» را ترک می‌کند، بشدت ناراحت است.

او چند روز بعد در مصاحبه با یکی از رسانه‌های انگلیسی، در اظهاراتی که نشان‌دهنده شدت علاقه و شیفتگی او به مقام نخست وزیری است ادعا کرد که همچنان به تحقق وعده‌های انتخابات سال ۲۰۱۹ پایبند است. جانسون به شبکه خبری اسکای گفت: مصمم هستم مأموریتی را که در سال ۲۰۱۹ به ما (حزب محافظه‌کار) داده شد انجام دهم و همانطور که قبلاً گفتم هرچه بیشتر روی مردم تمرکز کنیم، همه ما شادتر خواهیم بود.

سخنگوی بوریس جانسون در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا سخنان نخست وزیر در مجلس، ناظر بر تمایل او برای بازگشت به قدرت است، این گونه پاسخ داد: "این روش نخست وزیر برای خداحافظی با همکارانش بود."

بوریس جانسون در رویای بازگشت به قدرت

هم زمان ۷ هزار و ۶۰۰ نفر از اعضای عمومی حزب محافظه‌کار هم خواستار ابقاء جانسون در قدرت هستند. آن ها طوماری را خطاب به اندرو استفن‌سون رئیس مشترک فراکسیون حزب امضاء و تقاضا کرده‌اند که نام بوریس جانسون در انتخابات درون حزبی گنجانده شود.

جانسون قرار است ۱۴ شهریور رسما از مسند نخست وزیری کنار برود تا قدرت را به جانشین خود که از میان لیز تراس وزیر امور خارجه یا ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی انگلیس انتخاب خواهد شد واگذار کند.