تشدید تدابیر امنیتی، اطراف سفارت ترکیه در بغداد

یک منبع آگاه امنیتی عراق ، امروز (شنبه، ۲۳ ژوئیه) از برقراری تدابیر شدید امنیتی در اطراف ساختمان سفارت ترکیه در منطقه سبز بغداد خبر داد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: نیروهای امنیتی، کلیه ورودی‌های منطقه سبز بغداد را بسته‌اند و مانع ورود خودروهای غیرنظامی به آن می‌شوند و این اقدام به منظور جلوگیری از هرگونه تشدید تنش احتمالی علیه این سفارتخانه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی عراق، با قرار دادن بلوک‌های سیمانی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد و انتشار نیروهای ویژه زرهی در نزدیکی سفارت به منظور جلوگیری از رسیدن معترضان عراقی به این ساختمان، خبر داد. 

این تحولات امنیتی، پس از آن صورت می‌گیرد که حمله عصر روز چهارشنبه به شهر «زاخو» واقع در استان دهوک در منطقه کردستان عراق و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی خشم عراقی‌ها را برافروخته است. حمله‌ای که به اعلام بغداد از جانب ترکیه صورت گرفت اما آنکارا این امر را قویاً تکذیب کرد و آن را به عهده حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک.ک) انداخت.

وزیر خارجه عراق، چهارشنبه شب، در گفت‌وگو با شبکه «السومریه» در این باره گفت: «اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی ثابت کردند که این حمله از جانب ترکیه بوده است».

با این حال، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه، بیان کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم».

تشدید تدابیر امنیتی، اطراف سفارت ترکیه در بغداد

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اظهارات مقامات عراقی را رد کرد و این حمله را به عناصر گروه «پ‌.‌ک‌.ک» نسبت داد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پس از این حمله در بیانیه‌ای ضمن نسبت دادن این عملیات به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد».