دوئل ترامپ و پنس برای رهبری حزب جمهوریخواه

شبکه خبری بی‌بی‌سی نوشت: ترامپ و پنس سخنرانی رقابتی را در حمایت از نامزد جمهوریخواه مورد تایید خود برای سمت فرماندار ایالت آریزونا انجام دادند. رییس جمهوری سابق آمریکا در یک رویداد برای «کاری لیک» که از ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت می‌کرد، سخنرانی کرد و از سوی دیگر پنس شخصی به نام «کارین تیلور رابسون» مخالف لیک را پشتیبانی می‌کند.

ترامپ و پنس هر دو ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کاندید شوند. پس از اینکه ترامپ معاون سابق خود را به ناکامی در جلوگیری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرد، این دو دچار اختلاف شدند. 

ترامپ مدعی بود که انتخابات از او دزیده شده و از معاون سابق می‌خواست نتیجه انتخابات را تایید نکند اما پنس این تصمیم را غیرقانونی می‌دانست. در جریان آشوب در کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۸ بهمن ۱۳۹۹) ترامپ توئیت کرد که پنس شجاعت این را نداشت تا آنچه باید برای حفاظت از کشور انجام دهد. 

لیک به عنوان شخصی که چتر حمایتی ترامپ بالای سر اوست، در سخنرانی روز جمعه در پرسکات در مرکز ایالت آریزونا به خبرنگاران گفت که تقلب در انتخابات دیگر مورد قبول نخواهد بود. ترامپ که این خبرنگار سابق را همراهی می‌کرد، به جمعیت گفت که در انتخابات تقلب صورت گرفته و اکنون کشور به همین علت به صورت نظام مند ویران شده است.

از طرف دیگر نیز پنس در طرفداری از تیلور رابسون در یک سخنرانی در پئوریا در ایالت ایلینویز اعلام کرد که هیچ کس به اندازه وی برای ترامپ- پنس در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ تلاش نکرده است.

برعکس رییس جمهوری سابق آمریکا، پنس هیچ انتقادی به ترامپ نکرد یا هیچ اشاره‌ای به بحث جنجالی انتخابات در جریان سخنرانی‌اش نداشت. اما وی بعدا در یک توئیت نوشت که اگر حزب جمهوریخواه خودش را مشغول گلایه‌های دیروز کند، در این صورت خواهد باخت.

دوئل ترامپ و پنس برای رهبری حزب جمهوریخواه

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) برگزار می شود. در این انتخابات، تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص می شود.

همچنین در این انتخابات، فرمانداران آینده ۳۶ ایالت آمریکا از جمله آریزونا هم تعیین می گردند و این رویداد نخستین انتخابات پس از سرشماری ۲۰۲۰ در آمریکاست و از این حیث نیز بسیار حائز اهمیت است.