تل‌آویو کمک به اوکراین را افزایش می‌دهد

شبکه صهیونیستی «کان»، عصر دیروز طی گزارشی از تصمیم تل‌آویو مبنی بر گسترش فعالیت‌های خود در اوکراین در قالب امدادرسانی خبر داد. 

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای نخستین‌ بار بودجه‌ای رسمی را به دست سازمان‌های امدادی غیرنظامی فعال در اوکراین رسانده است. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی تاکنون، خود به صورت مستقیم در اوکراین در این چارچوب کار کرده است، اما اکنون تصمیم گرفته است به فعالیت های نُه سازمان مدنی در اوکراین بپیوندد و بودجه دولتی را به صورت مستقیم در اختیار آن‌ها قرار دهد.

این تصمیم وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که تنش سیاسی جاری میان تل‌آویو و مسکو بر سر توقف فعالیت آژانس یهود، در حال تشدید است.

به اعلام شبکه عبری کان، اگرچه بودجه ارائه شده زیاد نیست و به ۲.۵ میلیون شِکِل [واحد پول رژیم] می‌رسد، اما ضامن ایجاد کانالی برای فعالیت طولانی مدت اسرائیل در اوکراین است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، همچنین مدعی شد که هیچ ارتباطی میان این  کمک‌رسانی اسرائیل به اوکراین با روابط اسرائیل و روسیه وجود ندارد و رژیم صهیونیستی از طریق وزارت امور خارجه و آژانس‌های امدادی خود، از ابتدای جنگ برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان و قربانیان غیرنظامی در این جنگ فعال بوده‌ است تا جایی که تنها بیمارستان صحرایی را در اوکراین راه‌اندازی کرد و به درخواست مردم محلی، تجهیزاتی پزشکی، آبی و... را برای آنها تأمین کرده است.

این در حالی است که تحلیلگران و ناظران سیاسی، این تصمیم تل‌آویو را کاملا به تشدید تنش‌ها میان آن و مسکو ارتباط می‌دهند. روابط بین رژیم صهیونیستی و روسیه در ماه‌های پس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین وارد تنشی فزاینده شده و بارها مقامات دو طرف مواضع تندی را علیه یکدیگر اتخاذ کرده‌اند.

پیش‌تر لاپید در سمت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که روسیه در حال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین است. پس از این اتهام‌زنی بود که وزارت امور خارجه روسیه «الکس بن زِوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را احضار کرد. اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم گفته بود هیتلر اصالت یهودی داشته، عصبانیت مقامات صهیونیست را در پی داشت. 

تنش دیپلماتیک میان روس‌ها و صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که منابع رسانه‌ای صهیونیست اواخر خرداد از ارائه پیش‌نویس قطعنامه روسیه علیه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حمله غیرقانونی تل‌آویو به فرودگاه بین‌المللی دمشق خبر داده بودند.

تل‌آویو کمک به اوکراین را افزایش می‌دهد

بحران جدید در روابط مسکو و تل‌آویو پنج‌شنبه (۳۰ تیر) زمانی که وزارت دادگستری روسیه درخواست انحلال این سازمان را به دادگاه منطقه‌ای «باسمانی» مسکو داد، تشدید شد که نشان می‌داد مسکو در قصد خود جدی است و از سخنان و هشدار به اقدامات عملی روی آورده است.

این دادگاه در بیانیه‌ای که خبرگزاری روسی «ریانووستی» منتشر کرد، گفت دادگاه طرح دعوی از سوی بخش اصلی وزارت دادگستری (روسیه) مبنی بر انحلال آژانس یهود را دریافت کرد. سخنگوی دادگاه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که این درخواست پس از تخلفات قانونی انجام شده، مطرح گشته و قرار است جلسه مقدماتی این شکایت در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) برگزار شود.  

 

روز گذشته بود که رسانه‌های عبری زبان نوشتند که تل‌آویو در واکنش به انحلال آژانس یهود، یک بسته تحریمی علیه مسکو تدارک دیده که شامل ممانعت از انتقال مالکیت زمینی که کلیسای الکساندر در آن واقع شده به روسیه، اتخاذ گامهای جدید برای کمک به اوکراین و فراخواندن سفیر اسرائیل از مسکو است