حکومت عربستان چگونه مخالفان را ساکت می‌کند؟

روزنامه سعودی «عرب نیوز» اخیرا فهرستی موسوم به «حامیان نفرت» منتشر کرده است. این فهرست شامل اسامی وبلاگ‌نویسان، متخصصان رسانه‌ای مخالف و مبلغان و روحانیونی است که با سیاست های آل سعود مخالفت کردند. این امر نشان می دهد که هرکسی با دستور ولیعهد سعودی و سیاست‌های وی مخالفت و از طرح‌های بلندپروازانه وی انتقاد کند و یا هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرد، بازداشت یا کشته می‌شود.

روزنامه سعودی «عرب نیوز» شروع به انتشار فهرست‌هایی تحت عنوان «حامیان نفرت » کرد . این فهرست همچنین شامل مبلغان سعودی است که محمد بن سلمان آن‌ها را به بهانه تبلیغ « ایدئولوژی افراطی» مورد هدف قرار داده است. همانطور که « محمد بن سلمان» در آغاز ولیعهدی خود در سال 2017 بسیاری از روشنفکران؛ مبلغان و نویسندگان را با اتهامات واهی بازداشت و بسیاری را به چوبه دار آویخت.

به نوشته الاخبار، امروز محمد بن سلمان با برگزاری جشن‌های مختلط و کنسرت‌هایی با حضور خوانندگان غربی سعی دارد تا نقش شخصیت‌های مذهبی را کاهش دهد. بدین ترتیب هر کسی که با سیاست ولیعهد سعودی مخالفت کند قطعا مجازات می‌شود.

روزنامه عرب نیوز گزارش‌های مکتوب را همراه با کلیپ‌های صوتی ضمیمه کرد که همه کسانی که در این فهرست قرار گرفته‌اند را محکوم می‌کند. حدود 29 اسم از افراد معارض و مخالف در این روزنامه ثبت شده است.

در صدر این فهرست، نام « سعید الغامدی» مبلغ سعودی قرار دارد که وی به دلیل انتقاد از سیاست‌های آل سعود بازداشت شد. مقامات سعودی الغامدی را به اتهاماتی از جمله توطئه علیه عربستان متهم کردند. وی بیشتر عمر خود را در عربستان سپری و تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه‌های آن کشور گذراند و به عنوان استادیار در دانشکده شریعت دانشگاه «ملک خالد» منصوب شد. تا اینکه موج تغییرات اجتماعی توسط محمد بن سلمان به راه افتاد، موجی که الغامدی آن را توطئه غرب توصیف می‌کند.

در این فهرست همچنین نام « عمر عبدالعزیز» فعال و وبلاگ نویس سعودی وجود دارد که که در برنامه‌ « فتنه» از سیاست‌های آل سعود انتقاد کرد و به مونترال کانادا تبعید شد. عبدالعزیز با «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در چندین پروژه از جمله «لشکر زنبورهای الکترونیکی» برای مقابله با «مگس‌های الکترونیکی» دولت ریاض کار کرد. پس از قتل خاشقجی در کنسولگری کشورش در ترکیه در سال 2018، عمر روی برنامه جدیدی به نام «بگو و راه برو» کار کرد، عبارتی که خاشقجی برای معرفی خود در توییتر استفاده کرد. گزارش روزنامه سعودی، عبدالعزیز وبلاگ نویس را به حمایت از گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق و جنبش فلسطینی حماس متهم می کند.

« سفر الحوالی» مبلغ سعودی دیگر است که در فهرست موسوم به « حامیان نفرت » از آن یاد می‌شود و الحوالی پیش از دستگیری به هزینه حدود 65 میلیارد دلاری دولت سعودی برای سرگرمی و جشن‌ها اعتراض کرد و گفت: «آیا بهتر نیست این میلیاردها دلار را صرف برنامه‌های تلویزیونی در زمینه دین و جهاد کنیم. الحوالی به دلیل انتقاد از سیاست‌های آل سعود در کتاب منسوب به وی با عنوان «مسلمانان و تمدن غربی» بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، «سلمان العوده» مبلغ سعودی که اندیشه غرب‌زدگی و حضور پایگاه‌های آمریکا در عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس را رد کرد، در فهرست موسوم به « حامیان نفرت » قرار دارد. وی چندین بار به دلیل انتقاد از سیاست‌های آل سعود بازداشت شده است.

العوده آخرین بار در سپتامبر 2017 در توئیتی از آشتی احتمالی بین عربستان سعودی و قطر استقبال کرد که این امر منجر به بازداشت وی شد و این درحالی است که قطر و عربستان با یکدیگر آشتی کرده‌اند، اما سلمان العوده هنوز در بازداشت به سر می‌برد. وی سال‌ها ستاره شبکه‌های سعودی و مفتی مورد علاقه آنها بود که همه اینها پس از مناقشه خلیج فارس با قطر به پایان رسید. دادگاه جنایی تخصصی در ریاض، سلمان العوده را به دریافت مبالغ هنگفت از دولت قطر و انتشار مطالبی در توییتر که «نظم عمومی را به خطر می‌اندازد و افکار عمومی را تحریک می‌کند» متهم و وی را از نوشتن منع کرد.

این مبلغ سعودی مجری سابق تلویزیون که 13 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد، از مردم خواست که به جای مسائلی مانند ریش و بلندی لباس، بیشتر روی مبارزه با فساد آل سعود و سوء استفاده این خاندان از قدرت تمرکز کنند.

او نزدیک به پنج سال است که در بازداشت به سر می‌برد و خانواده‌اش می‌گویند که او با 37 اتهام مواجه است و دادستان عربستان خواستار اعدام وی شده است.

عربستان شاهد تغییرات سریع در سطح جامعه با رهبری «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی جهت جذب قشر جوان جامعه است، این تلاش‌ها در واقع عبور کنترل نشده از خطوط قرمز دینی در جامعه این کشور است. برگزاری کنسرت‌های موسیقی، پایان دادن به جدایی زنان و مردان در جشن‌ها، کاهش اختیارات کمیته موسوم به امر به معروف و نهی از منکر از جمله اصلاحات وی بود، اما این تغییرات با سرکوب بسیاری از منتقدان، روزنامه‌نگاران، مخالفان و فعالان حقوق بشری همراه بوده است.

حکومت عربستان چگونه مخالفان را ساکت می‌کند؟

رواج ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه عربستان غیر مرسوم بود و در سلطنت‌های قبلی خاطئین این موارد مجازاتی همچون زندان، شلاق در ملأ عام و یا حتی اعدام را شاهد بودند ،اما امروز عربستان شاهد تغییرات سریع در سطح جامعه با رهبری بن‌سلمان جهت جذب قشر جوان جامعه است.

این در حالی است که مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که هیچ زندانی سیاسی در عربستان وجود ندارد و وجود نقض حقوق بشر را رد کرده و ادعا می‌کنند که آنها فقط با افراط گرایی و فساد مبارزه و برای حفظ امنیت ملی عربستان تلاش می‌کنند.