اهداف ولی عهد سعودی از سفر به یونان

رسانه‌های یونانی امروز (سه‌شنبه) گزارش دادند که سفر «محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد عربستان به آتن، شامل توافق‌های دوجانبه زیادی بین دو کشور خواهد بود.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، مقامات دولت یونان به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که سفر ولی‌عهد، ماهیت راهبردی روابط یونان و عربستان سعودی را نشان داده و آن را تقویت خواهد کرد؛ زیرا طی این سفر توافقنامه‌هایی دوجانبه به ویژه برای همکاری در حوزه‌ه‌های انرژی و دفاع به امضا خواهد رسید.

خبرگزاری یونانی «AMHA» در این باره نوشت: «ماهیت راهبردی روابط یونان و عربستان سعودی که در جریان سفر رسمی نخست‌وزیر یونان به ریاض در اکتبر ۲۰۲۱ مورد تاکید واقع شد، این بار با سفر رسمی دو روزه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به آتن و دیدارش با نخست‌وزیر یونان مشخص خواهد شد. نمود روابط راهبردی آتن-ریاض با امضای توافقنامه‌های دوجانبه و استقبال زیاد طرف سعودی از سرمایه‌گذاری‌های کلان در یونان نشان داده می‌شود.»

اهداف ولی عهد سعودی از سفر به یونان

این خبرگزاری یونانی تصریح کرد: «این اولین سفر ولی‌عهد سعودی به اروپا از آوریل ۲۰۱۸ است که طی آن توافقاتی برای مشارکت یونان در زمینه همکاری‌های دفاعی با عربستان سعودی و برخورداری دو طرف از سامانه موشکی پاتریوت تقویت خواهد شد؛ اقدامی که بسیار مورد استقبال ریاض قرار گرفته است.»

از جمله قراردادهایی که قرار است در حاشیه این سفر بین وزرای یونانی و همتایان سعودی امضا شود، موافقت‌نامه‌های همکاری در حوزه مسائل نظامی و بخش انرژی است که براساس آن یونان به مرکز انتقال انرژی به اروپا تبدیل می‌شود؛ علاوه بر این توافق‌نامه‌های دیگری نیز در زمینه‌های علمی، فناوری و فرهنگی به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

این اولین سفر محمد بن سلمان به کشورهای غربی از زمان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی است. قرار است که ولی‌عهد سعودی بعد از حضور در آتن، چهارشنبه از یونان به فرانسه خواهد رفت.