جعجع: دولت، پیشنهاد نصرالله درباره واردات سوخت از ایران را قبول کند

«سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در لبنان، عصر امروز (چهارشنبه)، خواستار موافقت با پیشنهاد « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره خرید سوخت از ایران شد.

سمیر جعجع در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «فکر می‌کنم که دولت لبنان باید با پیشنهاد سید حسن نصرالله درباره مجانی آوردن سوخت ایران به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی در کشور موافقت کند.»

جعجع که یکی از مخالفان سرسخت مقاومت لبنان است، اضافه کرد: «نه به این علت که من باور دارم این اتفاق خواهد افتاد، بلکه برای اینکه مردم لبنان را در معرض شایعات دروغ بی‌اساس قرار ندهیم.»

وی در پایان گفت: «همه ما آنچه را در مسئله سوخت اتفاق افتاد به یاد داریم که با دو یا سه کشتی تمام شد. هزینه سوخت پرداخت شد و به دست مردم رسید؛ به استثنای کمک‌های خیلی اندکی که مشمول برخی نهادهای اجتماعی شد مانند هر کمک دیگری که انجمن‌های خیریه انجام می‌دهند.»

این در حالی است که «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در لبنان نیز اخیرا در مصاحبه با شبکه «المنار» از سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان و وزارت انرژی و آب این کشور خواست که از ایران سوخت وارد لبنان کنند. او در این باره گفت: «من به وزارت انرژی و نزد سید نصرالله می‌روم تا سوخت ایرانی درخواست کنم؛ آن وقت ما ۱۰ ساعت در روز برق خواهیم داشت.»

جبران باسیل در ادامه با اشاره به عملی نشدن قول و قرارهای طرف آمریکایی درباره تأمین برق لبنان، اضافه کرده بود: «این تصمیمات سیاسی آمریکاست که مانع رسیدن برق و گاز به لبنان می‌شود.»

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه «المیادین» به این مسئله اشاره کرد و اظهار داشت: « درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.»

لبنان در سال‌های گذشته به علت کشمکش‌های سیاسی و عدم توافق بر سر خرید سوخت همواره با قطعی برق و بعضا با قطعی سراسری مواجه بوده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال گذشته، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) پس از قطعی مکرر برق در این کشور و عدم توافق سیاستمداران برای تأمین سوخت اعلام کرد که با طرف ایرانی بر سر واردات سوخت به توافق رسیده است. حزب‌الله اعلام کرده بود که بهای سوخت وارداتی از ایران توسط تاجران لبنانی پرداخت شده است.

تنها ساعاتی پس از اعلام این خبر، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان خبر داد تماسی تلفنی از «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرده است که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داده دولت آمریکا تصمیم دارد از  اردن به لبنان برق وارد کند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

به‌رغم آنکه وعده دبیرکل حزب‌الله عملی شد و سوخت ایران به کشور لبنان آمد، اما پس از گذشت حدود یک سال، وعده‌‌های آمریکا درباره واردات برق و گاز به لبنان همچنان عملی نشده است.