آمادگی ورود به هیچ جنگی را نداریم

«ایلان لوتان» افسر ارشد سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) و رئیس سابق این سازمان در واکنش به گزارش «بازرس حکومت» این رژیم درباره درگیری‌های شهری سال گذشته در سرزمین اشغالی، گفت که تل آویو آمادگی ورود به هیچ جنگی را در آینده ندارد.

به نوشته وبگاه شهاب نیوز، او در مقاله‌ای در روزنامه معاریو،  نوشت که حوادث و درگیری‌های ماه می ۲۰۲۱ که با جنگ ۱۲ روزه غزه همراه شده بود، موجب غافل‌گیری سازمان شاباک شد و میزان انفجار شرایط به حدی بود که کسی پیش‌بینی آن را نمی‌کرد.

به عقیده وی کسی که این گزارش را تهیه کرده باید عنوان آن را «شکست اسرائیل در همه اجزایش» می‌گذاشت. او خاطرنشان کرد: «گزارش دیگری در سال ۲۰۱۸ در رابطه با برخورد پلیس با موضوع سلاح‌های پراکنده در جامعه عرب‌ منتشر شده بود که همانند گزارش‌های قبلی کسی به آن توجهی نکرد و با بی توجهی به توصیه‌های ذکر شده در آن گزارش همراه شد.»

وی در پاسخ به متهم کردن شاباک مبنی بر اینکه «به صورت روزانه شرایط داخلی سرزمین اشغالی را رصد نمی‌کند»، گفت: «شاباک در حیطه اختیارات خود اقدام می‌کند که از جمله آنها مراقبت از مردم اسرائیل و مسائل مرتبط با عملیات در عرصه داخلی و جاسوسی است. آنچه در این گزارش به آن اشاره شده مساله جدیدی نیست و نقطه تمایز میان امور ملی و اقدامات جنایتکارانه بسیار حساس است لذا سطح همکاری میان شاباک و پلیس افزایش یافته اما با شرایط ایده آل آن فاصله دارد.»

آمادگی ورود به هیچ جنگی را نداریم

این افسر ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که همکاری و انتقال اطلاعات بسیار بهتر از گذشته است و همکاری‌ها میان نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در رابطه با موضوع «قاچاق سلاح» و «کارگران فلسطینی» و آن‌هایی که اقدام به عملیات می‌کنند، افزایش یافته است.

جنگ در پیش است

رئیس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سپس درباره امکان وقوع درگیری‌های شدید مشابه آن‌چه در ماه می ۲۰۲۱ رخ داد نیز نوشت: «بدون تردید یک درگیری یا جنگ دیگری در پیش رو داریم و اوضاع داخلی با حوادثی همراه خواهد شد، اما از میزان شدت آن اطلاعی ندارم.»

وی ادامه داد: «احتمال شعله ور شدن عرصه داخلی بسیار زیاد است اما تاکید می‌کنم که شدت آن بی سابقه خواهد بود. ولی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل برای مقابله با آن آمادگی دارد می‌گویم خیر.»

 گزارش چهارشنبه گذشته نهاد «بازرس حکومت» درباره عملکرد پلیس و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در حوادثق و درگیری‌های بی سابقه می 2021 (همزمان با جنگ ۱۲ روزه غزه) انتقادات شدیدی را متوجه سازمان‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی کرده است.

در این گزارش آمده است که دولت‌های پی در پی در تل آویو تصمیماتی را برای بهبود وضعیت معیشتی و خدماتی در جامعه عرب‌نشین گرفته‌اند اما در مورد شهرهایی که بخشی از آن‌ها عرب و بخشی یهودی هستند، بودجه‌ای را اختصاص نداده‌اند. در این گزارش همچنین از خدمات شهری بسیار ضعیف در این شهرها انتقاد شده است.

درگیری‌های بی سابقه در دهها شهر میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی 1948 که با جنگ 12 روزه غزه همراه شده بود، همچنان موجب ترس و واهمه مقامات صهیونیست شده است. درگیری‌هایی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مورد آن گفته بود که این درگیری‌ها در صورت عدم مهار موجودیت این رژیم را به خطر خواهد انداخت.