احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت

نظرسنجی روزنامه «معاریو»، چاپ تل‌آویو درباره چشم‌انداز ‌احتمالی دولت آینده رژیم صهیونیستی و وضعیت دو اردوگاه سیاسی چپ و راست، حاکی از بالا بودن احتمال پیروزی راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو بر چپ‌گرایان به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر موقت است.

بر اساس این نظر سنجی، در اردوگاه چپ، حزب «یش‌عتید» به رهبری «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت با ۲۳ رای، حزب «آبی‌وسفید» به رهبری «بنی گانتس» با ۱۱ رای، حزب «اسرائیل، خانه ما» به رهبری «آویگدور لیبرمن» با ۵ رای، حزب «کارگر» به رهبری «اسحاق هرتزوگ» با ۴ رای، حزب «میرتس» به رهبری «نیتسان هوروویتس» با ۴ رای و حزب «فهرست یکپارچه عربی» به رهبری «منصور عباس» با ۴ رای، در مجموع ۵۱ رای را در کنست رژیم صهیونیستی دارا خواهند شد.

معاریو نوشت: حتی اگر حزب «یامینا» به رهبری «آیلت شاکد» هم به این اردوگاه بپیوندد جمعا آرای احزاب چپ، ۵۵ کرسی  می‌شود و بازهم نمی‌توانند دولتی تشکیل دهند.

اما بر اساس این گزارش، در اردوگاه  راست، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با ۳۵ رای، حزب «صهیونیست مذهبی» به رهبری «بزالل اسموتریچ» با ۱۰ رای، حزب «شاس» به رهبری «آریه درعی» با ۸ رای و حزب «یهدوت هتورا» به رهبری «موشه گافنی» با ۶ رای، در مجموع، ۵۹ کرسی از کرسی‌های کنست اسرائیل را به خود اختصاص می دهند.

روزنامه معاریو نوشت: براساس این نظرسنجی، اگر ۴ کرسی احتمالی حزب «یامینا» به رهبری «آیلت شاکد» یا حتی دو کرسی آن هم به اردوگاه نتانیاهو بپیوندند، وی می تواند دولت را تشکیل دهد.

احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت

اسرائیل ماه نوامبر امسال، پنجمین انتخابات سراسری خود در عرض چهار سال گذشته را برگزار می‌کند. طبق توافق حاصل‌شده میان احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی، یائیر لاپید، هدایت دولت انتقالی را تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید برعهده خواهد داشت.