امضا بزرگترین قرارداد تسلیحاتی کره‌جنوبی

لهستان و کره جنوبی چارچوب توافقنامه‌ای را امضا کردند که از آن با عنوان بزرگترین قرارداد فروش تسلیحات کره‌جنوبی یاد شده است.

براساس این توافقنامه، کره‌جنوبی ۱۰۰۰ تانک به همراه ۶۰۰ قبضه توپ و ۵۰ جت جنگنده به لهستان خواهد فروخت.

وزیر دفاع لهستان در کنفرانس خبری گفت این قرارداد چند میلیارد دلاری از جمله یکی از بزرگترین و مهمترین سفارش‌های نظامی لهستان طی سال‌های اخیر بوده و به طور چشمگیری نیروهای مسلح کشور را تقویت خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این سفارش‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند. نخستین بخش شامل ۱۸۰ تانک K۲ و ۴۸ توپ هاویتزر است که انتظار می‌رود روند تحویل آنها طی سال جاری آغاز شود.

امضا بزرگترین قرارداد تسلیحاتی کره‌جنوبی

مرحله دوم شامل بیش از ۸۰۰ تانک K۲PL و ۶۰۰ توپ هاویتزر و انتقال فناوری نیز می‌باشد.هر دو سلاح از سال ۲۰۲۶ در لهستان تولید خواهند شد.

طی قرارداد جداگانه‌ای لهستان ۴۸ جنگنده FA-۵۰‌خریداری خواهد کرد که هم قابلیت آموزشی دارد و هم قابلیت رزمی.

بر اساس اعلام وزارت دفاع لهستان، نخستین جنگنده سال آینده میلادی تحویل داده خواهد شد.

تحویل گرفتن این جنگنده‌ها، ورشو را قادر خواهد ساخت تا جنگنده‌های دوره شوروی خود را از رده خارج کرده و آموزش خلبانان خود را متمرکز کند.

«ماریوس بلاسزکاک» وزیر دفاع لهستان اضافه کرد: «توافق تسلیحاتی بخش کلیدی از تلاش‌های لهستان برای مسلح شدن در پی جنگ در اوکراین به شمار می‌آید».

وی در ادامه گفت: «ما درس‌هایی را از چیرهایی که در حال روی دادن در اوکراین بوده فرا گرفته‌ایم. ما می‌توانیم شاهد آن باشیم که امروز نیروهای مسلح و توپخانه اهمیت بسیار زیادی دارند بنابراین تصمیم بر ایت است که این نوع از نیروهای مسلح تقویت شوند».

در حالی که ارزش دقیق این قراردادها عمومی نشده است اما انتظار می‌رود تسلیحاتی که سال گذشته تسلیحاتی که توسط کره‌جنوبی به مشتریان جهانی فروخته شده بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که تنها قرارداد جت‌ةای جنگنده کره‌ای ۳ میلیارد دلار بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش قرارداد تسلیحاتی کره جنوبی و لهستان بین ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بوده که به طور بالقوه از بودجه دفاعی ۱۴.۱ میلیارد دلاری که لهستان برای سال جاری در نظر گرفته فراتر می‌رود.