واکنش الکاظمی به تظاهرات صدها هزار نفری حامیان جریان صدر

صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی عصر امروز (دوشنبه) به دعوت کمیته «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی» وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به این تجمع و آشوبگری حامیان سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق، بیانیه داد و گفت که عراق با تنش سیاسی بزرگی روبروست.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، همه طرفها باید به سمت آرامش و کاهش تنش حرکت کنند و دولت عراق هم برای حفظ امنیت، همه تدابیر لازم را اتخاذ کرد.

14010510001244_Test_PhotoN

وی ضمن درخواست از همه برای عدم اتهام‌زنی و خائن قلمداد کردن دیگران، از همه طرفها خواست که بر سر میز گفت‌وگوی ملی بنشینند تا راه حل سیاسی برای بحران کنونی پیدا کنند.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه پیام تظاهرات‌کنندگان روشن است، تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است به دنبال مکانیزمهایی برای آغاز طرح اصلاحگرانه‌ای باشیم که طرفهای مختلف ملی بر آن اتفاق نظر دارند.

الکاظمی با این ادعا که دولت پیشبرد امور به همه وظایف خود عمل کرده است، خاطر نشان کرد: ما همچنان آماده‌ایم تا کمک کنیم و راه حلی پیدا کنیم که مورد رضایت همه باشد.

‌وی ضمن درخواست از نیروهای امنیتی برای دفاع از اموال عمومی و شخصی و نهادهای رسمی، خواستار گفت‌وگوی ملی از رهگذر تشکیل کمیته‌ای شد که شامل نمایندگان همه طرفها باشد و بتوانند نقشه راهی ترسیم کنند.

این در حالی است که کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از حکومت و نهادهای آن با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، مردم عراق امروز در نزدیکی منطقه سبز بغداد تجمع کردند تا به همه جهان اعلام کنند که از کشور خود حمایت می‌کنند(جزئیات بیشتر).

تجمع امروز پس از آن برگزار می‌شود که آشوب‌طلبان حامی مقتدی صدر در چهارشنبه هفته گذشته و بار دوم در شنبه هفته جاری در اعتراض به معرفی «محمد شیاع السودانی» برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری، به منطقه سبز یورش برده و وارد پارلمان شدند. آن‌ها همچنان در داخل صحن پارلمان در تحصن به سر می‌برند.

به گفته منابع عراقی، در جریان اولین ورود آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان عراق در چهارشنبه هفته گذشته، پیامی از دفتر آیت‌الله سیستانی به مقتدی صدر رسید و مرجع عالیقدر شیعیان از او خواسته بود تا اوضاع را آرام کند.

با توجه به شرایط فعلی در عراق، دورنمای سیاسی این کشور بیش از پیش در هاله‌ای از غبار به سر می‌برد.

در این خصوص «نسیم عبدالله» از فعالان سیاسی عراقی در رابطه با تنش ایجاد شده در پی یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان، گفت که شرایط به سمت کناره‌گیری مصطفی الکاظمی از قدرت و حضور موقت فرد دیگری در دولت برای اداره کشور و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام پیش می‌رود.

به گفته این فعال سیاسی عراقی، جریان صدر نیز هرچند در رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، اما طرح دارد و آن هم این است که قانون اساسی به خصوص ماده ۷۰ اصلاح شود و دولتی با اختیارات و دوره محدود برای برگزاری انتخابات زودهنگام روی کار آید.