استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای از حقوق ملی کشورها است

پیتر سییارتو طی سخنانی در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) در نیویورک، گفت: باید این اطمینان حاصل شود که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تحت هیچ‌گونه سازوکار تحریمی قرار نمی‌گیرد و مشارکت‌های بین‌المللی در این زمینه بر اثر اعمال تحریمها محدود نمی‌شود.

وزیر امور خارجه مجارستان با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر و تحول که بر اثر تحریم‌ها در منطقه ایجاد شود، حق حاکمیتی کشورها را برای «تولید ملی ترکیب‌های انرژی‌» تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: استفاده از انرژی هسته‌ای وابستگی کشورها را به نوسان‌های بازار جهانی انرژی کاهش می‌دهد.

سیپارتو همچین با انتقاد از آنچه نگاه ژئوپلیتیکی ابرقدرت‌های هسته‌ای – کشورهایی که سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند – به مساله اوکراین، خواند،تاکید کرد: این قدرت‌ها باید «بازی‌های ژئوپلیتیک» را در اطراف اوکراین متوقف کنند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از این ابرقدرت‌ها «از نظر جغرافیایی فاصله بسیار زیادی با محل جنگ در اوکراین دارند»، افزود: برای مجارستان و کشورهای همسایه با اوکراین این جنگ یک مساله حیاتی است.

این دیپلمات ارشد مجارستانی  با بیان اینکه کشورهای اروپای مرکزی همواره در بن بست اختلاف ها میان غرب و شرق ضربه می‌خورند، ادامه داد: بوداپست از قدرت‌هایی که از این درگیری سود می‌برند درخواست می‌کند که از «بازی‌های ژئوپلیتیک» که به ضرر مجارستان و کشورهای منطقه است، دست بردارند.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه با اشاره به حمایت کشورش از ادامه گفت‌وگوها میان غرب و شرق به ویژه در موضوع های مرتبط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: درصورت محقق نشدن این گفت‌وگوها، خطر بالاگرفتن تنش‌ها افزایش می‌یابد.

سییارتو همچنین همه طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای ( ان پی تی)  را به رعایت این معاهده بین المللی دعوت کرد.

بر اساس این گزارش روسیه و مجارستان در حال همکاری در زمینه تولید انرژی هسته‌ای هستند. در ۲۱ ماه ژوئیه (۳۰ تیر ماه) سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همتای مجارستانی اش از ادامه همکاری دو کشور برای تکمیل پروژه نیروگاه هسته‌ای پکس-۲ که قرار است تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری برسد، خبر دادند.

 نگرانی بین المللی درمورد خطر یک رویارویی هسته ای از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند گذشته) افزایش یافته است.

استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای از حقوق ملی کشورها است

پیشتر، پوتین در نامه‌ای به شرکت کنندگان در کنفرانس بازبینی معاهده ان پی تی اعلام کرده بود که روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از متن و روح این معاهده پیروی می کند و هشدار داه بود که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و چنین درگیری هرگز نباید آغاز شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس بازنگری ان پی تی، روسیه را متهم کرده بود که از نیروگاه اتمی اوکراین بعنوان"سپر هسته ای" استفاده می‌کند.