اردوکشی خیابانی صدری‌ها چاره ساز نیست

پس از گذشت 9 ماه از برگزاری انتخابات در عراق ، قانونگذارانی که وظیفه انتخاب رئیس جمهور یا دولت داشتند به توافق نرسیده‌اند و عراق رکورد بیش از 290 روز بدون رئیس جمهور یا دولت را به ثبت رساند. طولانی ترین دوره قبلی در عراق در سال 2010 بود که 289 روز بدون دولت گذشت تا اینکه « نوری المالکی »، نخست وزیر اسبق، دور دوم ریاست جمهوری را بر عهده گرفت.

طی این مدت روند سیاسی فراز و نشیب های زیادی داشته است از اعلام نتایج انتخابات و اعتراضاتی که به آن شد و در نهایت دادگاه فدرال نتایج آنرا پذیرفت و همه به این رای تن دادند تا طرح‌های متعددی که مطرح شد و سرانجامی نداشت و نیز استعفای نمایندگان جریان صدر و به دنبال آن رایزنی های چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت که به معرفی نامزد نهایی خود یعنی «محمد شیاع السودانی» ختم شد.

جریان صدر به دنبال این اقدامات چارچوب هماهنگی بر دامنه اقدامات خود افزود و یکبار طرفداران صدر در چهارشنبه گذشته وارد پارلمان شد و از آن خارج شد و مجددا روز شنبه هفته جاری وارد منطقه الخضراء و پارلمان شد و این بار دست به تحصن باز زدند و در آنجا اردو زدند.

تطاهرات مسالمت‌آمیز «حمایت از نهادهای قانونی عراق»

بحران سیاسی در عراق با ورود طرفداران صدر به پارلمان و تحصن در آن، وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است. در مخالفت با تحرکات طرفداران جریان صدر،  تظاهراتی با عنوان «حمایت از نهادهای قانونی عراق» در بغداد برگزار شد.

ویژگی تظاهرات حمایت از نهادهای قانونی عراق، گسترده بودن آن بود که در کمال نظم و انضباط برگزار شد و از دایره  مسالمت آمیز بودن آن، خارج نشد.

توصیه های الخزعلی

«قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق به تظاهرات کنندگان در بغداد اعلام کرد که این تظاهرات علیه یک شخص یا گروه نیست بلکه برای حمایت از دولت، پارلمان و ملت عراق است از این رو شعار آنها باید تنها برای عراق باشد و به مساله دیگری نپردازد.

وی افزود که باید بدانید اکنون مرجعیت و تمام عراقی ها و کل جهان شما را دنبال می‌کنند در نتیجه واقعیت روشنی که به آن وابسته و نماینده آن هستید را با تظاهرات مسالمت آمیز نشان دهید که شما فرزندان مرجعیت، الحشد، مقاومت و الشایب (لقب شهید ابو مهدی المهندس) هستید.

الخزعلی از تظاهرات کنندگان خواست به هیچ کس اجازه ندهند به نیروهای امنیتی تعرض کند و وارد منطقه سبز نشوند.

دبیرکل عصائب اهل حق گفت که پیام تظاهرات کنندگان باید یکپارچه و متحد باشد که آن خروج تنها برای عراق است و لا غیر.

شعارهای تظاهرات کنندگان «حمایت از نهادهای قانونی عراق»

تظاهرات کنندگان شعارهای «تاج تاج علی الراس.. سید علی السیستانی»، «نعم نعم للمرجعیة»، «هیهات من الذلة»، «نعم نعم للعراق.. کلا کلا للفتنة» سر دادند.

این تظاهرات بدون حادثه و درگیری خاصی با نیروهای امنیتی عراق به پایان رسید و قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از تظاهرات کنندگان خواست از اطراف منطقه سبز خارج شوند.

وی گفت که پیام شما رسیده است اکنون در سلامت به منازل خود بازگردید.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با انتشار بیانیه‌ای از توده‌های مردم عراق که برای دفاع از نهادهای حکومت به خیابان‌ها آمدند قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است که راهپیمایی حمایت از نهادهای قانونی عراق، نمونه درخشان بیان اعتراض به صورت مسالمت‌آمیز بود و توده‌های مردم عراق آمادگی خود در دفاع از حکومت و نهادهای مشروع آن و دفاع از حقوق و منافع شهروندان را نشان دادند.

چارچوب هماهنگی ضمن تشکر از تظاهرات‌کنندگان که به دستورالعمل‌های انضباطی توجه کردند از آنان خواسته که آماده دفاع از حکومت و قانون و نظام در صورت ضرورت باشند.

در این بیانیه خطاب به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی آمده است: همان‌طور که عراق از نصرت شما برخوردار شده، می‌تواند با آگاهی و بصیرت و آمادگی دائم شما برای دفاع از میهن، نظام دموکراتیک فدرال خود را حفظ کند.

صدرهای هم  تحرکات خود را ادامه دادند

صدرهای هم در کنار تحصن در پارلمان عراق و حضور در منطقه سبز در مناطق دیگر هم دست به تظاهراتی زدند.

صالح محمد العراقی که نشردهنده مواضع مقتدی صدر است  از طرفداران صدر خواست که ساعت 5 عصر دوشنبه( روز گذشته) به وقت محلی در همه استانهای عراق به جز نجف تظاهرات کنند.

پس از برگزاری این تظاهرات، وی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به طرفداران صدر که به دعوت وی در مراکز استان‌ها تظاهرات کردند، این تظاهرات را موجب «سربلندی» خواند و از مشارکت‌کنندگان در آن خواست که بعد از اقامت نماز متفرق شوند.

اردوکشی خیابانی صدری‌ها چاره ساز نیست

راهکار عبور از پیچ خطرناک گفتگو است

با نگاهی به تحولات روز گذشته عراق و تحرکات جریان صدر و ادامه این وضعیت، شرایط در عراق را پیچیده تر می‌سازد و بهترین راه روی آوردن به گفتگوی سازنده و نشستن دور یک میز است زیرا اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ثبات و امنیت عراق دستخوش طوفان خواهد شد و تبعات وخیمی به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر ارسال پیام از طریق خیابان راهکار مناسبی نیست.

این موضوعی است که در مواضع عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف نصر پس از طرح مصطفی الکاظمی برای گفتگو، نمایان شده است.

از سویی موضوعی که عراقی‌ها به خوبی متوجه آن هستند و در شعارهای روز گذشته تظاهرات حمایت از نهادهای قانون عراق هم نمایان شد؛ کمین دشمنان این کشور به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای آنها برای ایجاد فتنه در عراق است و گواه این مدعا هم گزارش و تحلیل هایی است که شبکه سعودی العربیه و دیگر رسانه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس از تحولات  چند روز  اخیر عراق و حمایت از تحرکات یک جریان سیاسی داشته‌اند.

نباید فراموش کرد که عراقی‌ها سوپاپ اطمینانی به نام مرجعیت دارند که با تمسک جستن به آن می‌توانند کشورشان را از شر بداندیشان در امان بدارند. عبور از پیچ خطرناک سیاسی عراق، هم اندیشی و نشستن دور میز گفتگو را  می‌طلبد.