موافقت آمریکا با فروش سلاح به عربستان و امارات

پنتاگون عصر سه شنبه به وقت محلی دو هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و منطقه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش سامانه های موشکی تاد به امارات و سامانه های پاتریوت به عربستان سعودی موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی سامانه موشکی تاد ، سیستم کنترل آتش تاد و ایستگاههای ارتباطی و تجهیزات مربوطه را به امارات تایید کرده که ارزش این تجهیزات ۲.۲۴۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

آمریکا همچنین اعلام کرد سامانه های موشکی پاتریوت به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به عربستان خواهد فروخت.

عربستان سعودی درخواست خرید ۳۰۰ سامانه موشکی پاتریوت و امارات درخواست خرید ۹۶ سامانه موشکی تاد را کرده است.

این فروش ها شامل ابزار و تجهیزات آزمایش، تجهیزات پشتیبانی از جمله نشریات مرتبط و اسناد فنی تجهیزات آموزشی، قطعات یدکی و تعمیرات می شود.

آمریکا مدعی است این فروش پیشنهادی با بهبود امنیت شرکایش صورت می گیرد که نیروهایی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در منطقه خلیج فارس بوده و از اهداف سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی واشنگتن حمایت خواهد کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد آتش بس در این کشور (یمن) به مدت دو ماه دیگر تمدید می شود.

 هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که طرفها در این کشور با تمدید دو ماهه آتش بس بر اساس شرایط مشابه موافقت کرده اند. این تمدید شامل تعهد برای تشدید مذاکرات جهت دستیابی به یک توافق گسترده تر در اولین فرصت است.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد از دوم آوریل (۱۳ فروردین) آتش بس در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با وجود نقض مکرر این آتش بس توسط ائتلاف سعودی، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد و بدون اشاره به طرف نقض کننده آتش بس در یمن گفت که گزارش هایی از نقض آتش از سوی طرفین درگیری دریافت کرده است.

نمایندگان طرف‌های درگیر عضو کمیته هماهنگی نظامی در یمن در ۱۵ تیرماه با تجدید تعهد خود مبنی بر توقف تمام عملیات و فعالیتهای‌ نظامی در داخل و خارج یمن با تمدید آتش‌بس فعلی موافقت کردند.

موافقت آمریکا با فروش سلاح به عربستان و امارات

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.