اعای جدید آمریکا درباره تایوان

« آنتونی بلینکن »، وزیر خارجه آمریکا بدون نام‌بردن از چین، در اشاره تلویحی به رزمایش‌های ارتش چین در اطراف تایوان اعلام کرد که واشنگتن مخالف هر گونه تلاش یک‌جانبه برای تغییر وضعیت کنونی تایوان، به‌ویژه از طریق زور، است.

وزیر خارجه آمریکا که امروز در نشست اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) در کامبوج صحبت می‌کرد مدعی شد سیاست آمریکا درباره تایوان تغییری نکرده است.

بر پایه سیاست و اصل پذیرفته‌شده «چین واحد» در عرصه بین‌الملل، تنها یک کشور مستقل به نام چین وجود دارد، و تایوان بخشی خودمختار از کشور چین است، و بنابراین ایجاد هرگونه روابط رسمی با این جزیره خودمختار ناقض این اصل بین‌المللی است.

اعای جدید آمریکا درباره تایوان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین شامگاه سه‌شنبه وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

چین در نخستین واکنش عملی به سفر نانسی پلوسی به تایوان، روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه تایوان در حوزه صادرات مواد غذایی و واردات برخی از کالاهای چینی را صادر کرد و همچنین ارتش این کشور امروز پنج‌شنبه چند رزمایش هم‌زمان در آب‌های اطراف مرزهای تایوان آغاز کرده که تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.