عبور 68 جنگنده و 13 ناو چینی از خط میانه تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که 68 جنگنده و 13 ناو چینی روز جمعه از خط میانه در تنگه تایوان عبورد کرده اند. 

پیش از این رویترز به نقل از یک منبع مطلع تایوانی گزارش داده بود که حدود ۱۰ کشتی نیروی دریایی چین و ۲۰ هواپیمای نظامی این کشور صبح جمعه برای مدت کوتاهی از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه عبور این 68 جنگنده و 13 ناو را بخشی از رزمایش ارتش چین در اطراف تنگه تایوان در واکنش به سفر نانسی پلوسی به این جزیره خوانده است. 

هنوز مشخص نیست که جنگنده‌ها و کشتیهای نظامی چین در منطقه حضور دارند یا به مواضع خود بازگشته‌اند اما وزارت دفاع تایوان گفته که ارتش این جزیره هواپیماها و کشتی‌های خود را روانه کرده و سامانه‌های موشکی زمینی را برای نظارت بر وضعیت مستقر کرده است. 

 عبور 68 جنگنده و 13 ناو چینی از خط میانه تنگه تایوان

ارتش چین از روز گذشته در واکنش به سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش‌هایی را اطراف این جزیره آغاز کرده است. علاوه بر هجوم جنگنده‌ها به خط حائل تنگه تایوان، ارتش چین پنجشنبه اعلام کرد که «حمله موشکی دقیقی» در تنگه تایوان به‌عنوان بخشی از رزمایش نظامی انجام داده است. 

رزمایش نظامی چین واکنش‌های زیادی به همراه داشته و روزنامه چینی «گلوبال تایمز» به نقل از کارشناسان نظامی نوشته این رزمایش در نوع خود «بی‌سابقه» است و برای اولین بار موشک‌هایی از فراز تایوان عبور خواهد کرد. ارتش چین همچنین برای اولین بار از توپخانه بردبلند با تسلیحات جنگی در تنگه تایوان استفاده خواهد کرد.