آخرین گزارش درباره دلارهای به سرقت رفته افغانستان در روز فرار اشرف غنی

بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش جدیدی را درباره دلارهای به سرقت رفته افغانستان در روز فرار اشرف غنی منتشر کرد.

طبق این گزارش، اشرف غنی درخواست سیگار برای مصاحبه را رد کرده است؛ اما در عوض پذیرفته که از طریق وکیل‌اش به پرسش‌ها پاسخ دهد.

سیگار در عین حال گفته است که وکیل اشرف غنی از ۵۶ پرسش تنها به شش پرسش پاسخ داده است.

این نهاد آمریکایی در گزارش خود افزوده  که مقداری پول نقد در بالگردهای اشرف غنی در هنگام فرار بارگیری شده، اما شواهد نشان می‌دهد که این رقم از یک میلیون دلار تجاوز نمی‌کند.

وکیل غنی در نامه‌ای که به سیگار فرستاده نوشته است که غنی به کارهایی که در دوره تصدی ریاست‌جمهوری خود انجام داده است «بسیار» افتخار می‌کند و همواره وظایف خود را با شرافت و صداقت انجام داده است.

وی افزوده است که براساس قانون اساسی افغانستان، رئیس‌جمهور هیچ‌گونه اختیار یا مسئولیتی برای نظارت یا اجرای مخارج روزانه دولت را نداشته است: «بنابراین، جای تعجب نیست که رئیس‌جمهور غنی در دوران تصدی‌اش مسئولیت اجرا، رسیدگی یا تفتیش مخارج دولت را نداشت».

طبق گزارش سیگار، اشرف‌ غنی را هنگام فرار، سه چرخبال همراهی می‌کرده‌اند. به گفته‌ همه‌ شاهدان عینی، چمدان‌های موجود در این سه هلیکوپتر کم بوده است؛ اما برخی حاوی وسایل شخصی و برخی دیگر حاوی پول نقد بوده‌اند.

یکی از مقامات ارشد سابق در هلیکوپترها گفته است: «همه ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در جیب داشتند… هیچ‌کس میلیون‌ها دلار نداشته است.»

بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان همچنین می‌گوید که یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که پنج میلیون دلار در اقامتگاه اشرف غنی پس از فرار او جا مانده است.

این نهاد گفته است که بخشی یا تمام این پول احتمالا متعلق به اشرف‌ غنی یا دولت امارات متحده عربی بوده است. برخی یا همه‌ آن نیز ظاهرا پس از خروج هلیکوپترها و قبل از تسخیر کاخ توسط طالبان، توسط اعضای گارد ریاست‌جمهوری تقسیم شده است.

وکیل اشرف غنی در این مورد گفته است که رئیس‌جمهور پیشین و همسرش پس از تصدی مسئولیت، دارایی خود را ثبت کرده بودند.

به گفته‌ وی، طبق فرم اظهارنامه دارایی غنی، دارایی او در سپتامبر ۲۰۱۵ بیش از پنج میلیون دلار وجه نقد حاصل از فروش اموال شخصی در کابل بوده است.

آخرین گزارش درباره دلارهای به سرقت رفته افغانستان در روز فرار اشرف غنی

سیگار در پایان گزارش خود گفته است میلیون ها دلار به دنبال هرج و مرج در کابل ناپدید شده باشد و سرقت اموال و دلارها در روز فروپاشی دولت و فرار اشرف غنی رخ داده است، اما به دلیل اینکه اسناد دولتی و ویدیوهای ارگ افغانستان در اختیار طالبان بوده، رقم دقیق دلارها و اموال به سرقت رفته مشخص نیست. 

به دنبال فرار اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان به امارات، برخی رسانه وی را متهم کرده بودند که هنگام فرار 169 میلیون دلار را به همراه خود برده است.