معادله سیدحسن نصرالله چگونه ابتکار عمل را از دست اشغالگران خارج کرد؟

به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها تصمیم‌ گرفته‌اند با فعال کردن رویکرد ترور در داخل فلسطین و شاید حتی خارج از آن با هدف قرار دادن شخصیت‌های برجسته سیاسی و نظامی از جناح‌های مختلف فلسطینی، ضعف و اختلافات سیاسی خود را پنهان کنند.

طی روزهای گذشته رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست ترور شخصیت‌های فلسطینی را تشدید کرده که آخرین مورد آن شهید «ابراهیم النابلسی» فرمانده گردان‌های شهداء الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح بود که روز گذشته در یورش نظامیان رژیم اشغالگر به شهر نابلس به شهادت رسید. این ترورها و تجاوزات اخیر اشغالگران علیه فلسطینیان در آستانه انتخابات زودهنگام کنست رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و برخی تحلیلگران معتقدند که وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها ضد ملت و گروه‌های فلسطینی با اهداف انتخاباتی این رژیم مرتبط است.

روشن است که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی همانند سایر سران این رژیم در تلاش برای کسب دستاوردی جهت ابقا در منصب خود بوده و در مرحله فعلی تضعیف مقاومت در کرانه باختری را بهترین گزینه می‌داند. تجاوزات اخیر صهیونیست‌ها علیه نوار غزه نیز در همین چارچوب انجام شد تا تهدیدات مقاومت در کرانه باختری و سراسر فلسطین اشغالی کاهش یابد.

در این بین سوالاتی مطرح می‌گردد مبنی بر اینکه آیا رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهدیدات خارجی نیز قصد دارد به سیاست ترور روی بیاورد و آیا ممکن چنین رویکردی را مثلا در لبنان دنبال کند. در پاسخ به این سوال باید سخنان اخیر سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله و تهدیدات قاطع وی علیه صهیونیست‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

دبیرکل حزب‌الله که پیشتر درباره هرگونه تجاوز به حقوق دریایی لبنان به اشغالگران هشدار داده و آنها را وادار به عقب‌نشینی کرده بود روز گذشته در سخنرانی عاشورائی خود تاکید کرد که هیچ گونه تجاوز علیه هر مسئول فلسطینی در لبنان بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند، مردم فلسطین ثابت کرده‌اند که مقاومت تنها راه برای دفاع از اماکن مقدس این سرزمین و آزادسازی آن است. امروز ملاک انسانیت و شرف و هویت عربی در نوع نگرش به مسئله فلسطین است.

رسانه‌ها و محافل صهیونیستی نیز طبق معمول گذشته به دقت تهدیدات سید حسن نصرالله را زیر نظر داشته و آن را ارزیابی می‌کنند.

«عباس زکی» یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح در گفتگو با المیادین اعلام کرد که سید حسن نصرالله ثابت کرده در همه معادلاتی که ترسیم می‌کند، مردی وفادار و صادق است. استراتژیست‌های اسرائیلی همواره اظهارات دبیرکل حزب‌الله را به دقت گوش می‌دهند و آن را جدی می‌گیرند.

وی درباره شهادت ابراهیم النابلسی گفت، 3 فلسطینی که در یورش اشغالگران به نابلس شهید شدند امروز نماد مقاومت و اتحاد ملت فلسطین بودند. اسرائیلی‌ها که در داخل شکست خورده‌اند خودشان خواستار آتش‌بس در نوار غزه شدند.

عباس زکی هشدار داد که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به وحدت داخلی فلسطین ضربه بزنند، اما نمی‌توانند بین مبارزان درگیری ایجاد کنند و مردم فلسطین امروز در رویکرد مقاومت حتی از رهبران خود چه در غزه و چه در کرانه باختری نیز پیشی گرفته‌اند.

معادله سیدحسن نصرالله چگونه ابتکار عمل را از دست اشغالگران خارج کرد؟

«سیف دعنا» استاد جامعه شناسی و مطالعات بین الملل دانشگاه ویسکانسین نیز به نوبه خود در گفتگو با المیادین اعلام کرد که سید حسن نصرالله معادله‌ای را ترسیم کرده که مقاومت فلسطین نیز از آن سود می‌برد و ابتکار عمل را از دست رژیم اشغالگر گرفته است.

وی تاکید کرد، باید به این نکته توجه کنیم که تنش‌های اخیر در نوار غزه و ترور شخصیت‌های فلسطینی در چارچوب جنگ روانی و تبلیغاتی برای رژیم اسرائیل بود. معادله جدید سید حسن نصرالله بخش بزرگی از سیاست ترور اسرائیل را شکست داد. این سیاست صهیونیست‌ها موضوع تازه‌ای نیست اما نکته جدید آن است که دشمن ابتکار عمل خود را در میادین مختلف از دست داده و صهیونیست‌ها می‌دانند که دیگر شهرک‌هایشان امن نیست.