کنایه نماینده عراقی به جریان صدر

« سید مقتدی الصدر » رهبر جریان صدر ، عصر روز گذشته (چهارشنبه) از شورای عالی قضایی عراق خواست که پارلمان عراق را حداکثر تا پایان هفته آینده منحل اعلام کند.

«مصطفی جبار سند» نماینده پارلمان عراق ضمن رد این خواسته الصدر، در صفحه توئیتر خود یادآوری کرد که مگر این دولت کنونی، نتیجه انتخابات گذشته نیست و چه تضمینی است که نتیجه انتخابات مجدد پذیرفته شود.

کنایه نماینده عراقی به جریان صدر

سند نوشت: به خاطر رخدادهای بسیار، بیماری کرونا ، گسترش دستگاههای هوشمند و مشاهده بیش از حد ویدئوهای بی‌ارزش، حافظه مردم عراق ضعیف شده است. مردم عراق «فراموش کرده‌اند پس از اینکه پارلمان سابق، خود را منحل کرد، پارلمان کنونی، حاصل انتخابات زودهنگام بود».

این نماینده عراقی در کنایه به مطالبات غیرقانونی جریان صدر خاطرنشان کرد: چه تضمینی وجود دارد که اگر فرضاً انتخابات جدید برگزار شد، و [فراکسیونهایی با] وزن‌های مختلف تشکیل شد، نتایج آن را قبول کنند؟.

این در حالی است که رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه انحلال پارلمان تنها توسط خود اعضای پارلمان انجام نمی‌شود، از دستگاه قضایی عراق به‌ویژه رئیس شورای عالی قضایی این کشور خواست که روند موجود را اصلاح کند.

مقتدی الصدر از یک سو با طرفداران خودش، پارلمان را اشغال کرده و اجازه برگزاری جلسات جهت انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر جدید را نمی‌دهند، و از طرف دیگر می‌گوید، مهلت قانونی پارلمان برای برگزاری جلسات انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به پایان رسیده، پس رئیس‌جمهور عراق می‌خواهد که پس از انحلال پارلمان، زمانی را برای برگزاری انتخابات زود‌هنگام البته با شروطی که بعداً خودش اعلام خواهد کرد، تعیین نماید.

رهبر جریان صدر همچنین اشاره کرد که تا زمان اعلام شروط و برگزاری انتخابات، حامیان این جریان به تحصن خود ادامه خواهند داند.

این درخواست با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد و تعدادی از گروه‌های سیاسی عراق تأکید داشتند که انحلال پارلمان بایستی با اجماع تمام احزاب سیاسی و در خود پارلمان صورت گیرد. فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در برنامه‌ای تلویزیونی به این خواسته غیرقانونی صدر واکنش نشان داد و تأکید کرد که انحلال پارلمان از طریق رأی اکثریت پارلمان امکان‌پذیر است. 

در روزهای گذشته امیدها در کشور عراق پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده و با اشغال ساختمان پارلمان، کار آن را متوقف کرد.

حامیان رهبر جریان صدر طی هفته گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند و همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند.