بازداشت یک سعودی به اتهام قرائت قرآن!

یک جوان سعودی توسط پلیس آل سعود به اتهام قرائت آیه ای از قرآن کریم و نصیحت مردم در ریاض بازداشت شد.

این جوان آیه 10 از سوره «البروج» را قرائت می کند تا مردم را نصیحت کند اما مردم تلاش می کنند مانع از ادامهقرآن خواندن وی شوند.

این جوان سعودی این آیه را خواند که می‌فرماید: «إِنَّ ٱلَّذِینَ فَتَنُواْ ٱلْمُؤْمِنِینَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُواْ فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ ٱلْحَرِیقِ». آنان که مردان و زنان با ایمان را به آتش فتنه سوختند و توبه نکردند، بر آنها عذاب جهنم و آتش سوزان دوزخ مهیاست.

وزارت کشور عربستان برای توجیه این اقدام اعلام کرد که رفتار این شخص با آداب عمومی مغایرت داشت.

بازداشت این شخص خشم و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از افراد  را به دنبال داشت.

مقامات سعودی به بازداشت فعالان و مدافعان حقوق بشری  و افراد مختلف ادامه می دهند.در میان افرادی که در عربستان سعودی بازداشت می‌شوند مبلغان دینی، مخالفان سیاسی، فعالان حقوقی و نمایندگان جنبش‌های زنان دیده می‌شوند. سعودی‌ها حتی شهروندان اردنی و فلسطینی را به بهانه حمایت از مقاومت فلسطین و در رأس آنها جنبش حماس بازداشت می‌کنند.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است. برخی از شاهدان و قربانیان نقض حقوق بشر در زندان‌های سعودی نیز گوشه‌ای از این وضعیت ناگوار پرده برداشته‌اند که توسط نهادهای حقوق بشری بین‌المللی مستند سازی شده است.

سازمان بین‌المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

بازداشت یک سعودی به اتهام قرائت قرآن!

نقض آزادی بیان  و حقوق بشری توسط آل سعود علاوه بر فعالان و شیعیان، شاهزادگان و نظامیان و شخصیت‌های برجسته سعودی را نیز شامل می‌شود. بر این اساس هیچ یک از اقشار جامعه سعودی نمی‌توانند از کمپین بازداشت و سایر مجازات‌های رژیم آل سعود تحت حکمرانی ملک سلمان و پسرش در امان باشند و شنیدناخبارمربوط به نقض حقوق بشر در عربستان تبدیل به یک سریال تکرای شده است. به ویژه اینکه مقامات عربستان بسترسازی‌های لازم جهت جاسوسی از مخالفان در داخل و خارج کشور را به روش‌های مختلف از جمله در فضای مجازی فراهم کرده‌اند.