حذف ترامپ با اتهام جاسوسی؛ پشت پرده یک تفتیش سیاسی

 دوشنبه گذشته یورش ماموران اداره تحقیقات فدرال ( اف‌بی‌آی ) به اقامتگاه رییس جمهوری سابق آمریکا یک اتفاق نادر را در تاریخ این کشور رقم زد و توجه تمام رسانه‌های جهان را به خود معطوف کرد.

ماموران اف‌بی‌آی اقامتگاه ترامپ در "پالم بیچ" فلوریدا را مورد تفتیش قرار دادند تا اسنادی که گفته می شود وی هنگام خروج از کاخ سفید با خود به همراه برده را در اداره تحقیقات مورد بررسی قرار دهند. آژانس فدرال طی این اقدام به دنبال جعبه‌های حاوی اسناد و مدارک کاخ سفید بود که به اقامتگاه رییس جمهور سابق انتقال یافته و گفته می‌شود در بین آنها اسناد طبقه‌بندی شده هم وجود داشت.

پس از این اقدام پلیس فدرال، که در تاریخ ایالات متحده بی سابقه ارزیابی شده است، وزارت دادگستری آمریکا با انتقاد های شدیدی مواجه شد و حامیان ترامپ، و برخی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها را متهم کردند که از نظام بوروکراسی فدرال به عنوان سلاحی علیه وی استفاده می کنند.

پیشینه 

به دنبال این اتفاق، روز جمعه ترامپ در واکنش به گزارش واشنگتن پست که اعلام کرده بود ماموران اف بی آی در بازرسی اقامتگاه او در فلوریدا به دنبال اسناد هسته ای بودند، وجود این اسناد در خانه خود را فریب و دروغ خواند.

براساس اعلام  رسانه‌های آمریکایی، اف‌بی‌آی در تفتیش ملک ترامپ حدود ۲۰ جعبه اسناد از جمله ۱۱ مجموعه اسناد سری  را کشف و ضبط کرده است. این جعبه‌های اسناد از جمله مجموعه ای از تصاویر، یک یادداشت دست نویس که موضوع آن مشخص نیست، دستور اجرایی ترامپ برای بخشش راجر استون و اطلاعاتی درباره رئیس جمهوری فرانسه را شامل می شود. مشخص نیست که اطلاعات درباره رییس جمهوری فرانسه به امانوئل مکرون که اکنون در کاخ الیزه است مربوط می‌شود یا روسای جمهور پیشین، اما با توجه به اینکه مکرون و ترامپ در یک زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را در کشورشان پیروز شدند، احتمال می‌رود مکرون فرد مورد اشاره باشد.

در ماموریت تفتیش اف‌بی‌آی همچنین سه مجموعه اسناد محرمانه، سه مجموعه از اسناد سری  و چهار مجموعه از اسناد فوق سری کشف و ضبط شده است. اداره تحقیقات فدرال در حال تحقیق درباره حذف و نابودی اسناد، ایجاد ممانعت در مقابل تحقیقات و نقض قانون ضد جاسوسی آمریکا توسط ترامپ است. قانون ضد جاسوسی مربوط به جنگ جهانی اول است و در واقع برای جلوگیری از افشای اطلاعات برای دشمنان ایالات متحده بود که در یک مورد منجر به زندانی شدن یوجین دبز رهبر حزب سوسیالیست در آن زمان شد.

رییس جمهوری سابق آمریکا در اختیار داشتن اسناد محرمانه در اقامتگاه مار-ئه- لاگو را رد می‌کند و مدعی است که تمام آنها از طبقه بندی خارج شده اند. گفته می‌شود که وی در ژانویه ۲۰۲۱ همزمان با ترک کاخ سفید و وقایع مربوط به حمله به کنگره آمریکا از تسلیم این اسناد به دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا خودداری کرده است.

حذف ترامپ با اتهام جاسوسی؛ پشت پرده یک تفتیش سیاسی

اهمیت موضوع

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و برگزاری برخی از کارزارهای انتخاباتی، تب و تاب تحقیقات درباره حمله به کنگره و بر ملا شدن زوایای پنهان اتفاقات ناشی از خروج ترامپ از کاخ سفید بالا گرفته است.

پس از آنکه به راه انداختن بازی تقلب در انتخابات و تحریک اذهان راست گرایان افراطی بمنظور پس گرفتن رای‌شان با تبعات بسیار سنگینی برای ترامپ از جمله مسدود کردن حساب‌های وی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، اکنون پرونده جنجالی دیگری برای این رییس جمهوری سابق جمهوریخواه باز شده است. تارنمای نشریه هیل نوشته است که جدی ترین اتهام، در رابطه با از بین بردن سوابق در تحقیقات فدرال، حداکثر تا ۲۰ سال زندان را در پی خواهد داشت.  

از زمان اعلام ترامپ مبنی بر تفتیش خانه‌اش توسط ماموران فدرال، تهدیدها و درخواست برای دست به اسلحه شدن در گوشه و کنار آمریکا در صفحات مجازی توسط راست گرایان افراطی افزایش یافته است. این واکنش‌های تند شامل تهدید علیه ماموران فدرال و حتی ترور "مریک گارلند" دادستان کل ایالات متحده آمریکا می‌شود که می‌تواند صفحه‌ دیگری را به کتاب سیاه رییس جمهوری پیشین به علت ایجاد آشوب و ناآرامی همانند حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره اضافه کند.  

خود ترامپ معتقد است که حمله به خانه‌اش استفاده از "اجرای قانون" به عنوان یک "سلاح سیاسی" از سوی "دموکرات‌های چپ افراطی" بوده است. وی همچنین بازه زمانی که پلیس فدرال تفتیش را انجام داده زیر سوال برد و عنوان کرد که آنها می‌توانستند خیلی وقت پیش این کار را انجام دهند.

دونالد ترامپ از سوی دیگر انتقال اسناد از کاخ سفید به منزل شخصی خود را با حرکت باراک اوباما در پایان زمان ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۶ مقایسه کرد و گفت: چه اتفاقی برای ۳۰ میلیون صفحه اسنادی افتاد که اوباما از کاخ سفید به شیکاگو برد؟ او از بازگرداندن آنها خودداری کرد.

ارزیابی

تحولات چند روز اخیر که واکنش‌های بسیاری را برانگیخته، موقعیت ترامپ را بیش از پیش تضعیف کرده و می‌تواند ابهاماتی نسبت به حضور وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به وجود آورد. درحالیکه تاکنون یورش به خانه یک رییس جمهوری و تفتیش آن در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته همین مساله یک نقطه تاریک را در پیشینه ترامپ به ثبت رسانده است.

همچنین خدشه دار کردن دموکراسی از سوی وی و اتهام انتقال اسناد محرمانه به خانه شخصی‌اش در فلوریدا حس بی اعتمادی به مقام رییس جمهوری در آمریکا را در این کشور به وجود آورده است. 

وقوع چنین اتفاق‌هایی در عرصه سیاسی ایالات متحده، باعث شده گمانه زنی‌ها در مورد اینکه جریان حاکمیتی به دنبال ایجاد مانع برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، تقویت شده و ابهامات در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴  را افزایش دهد..