حمایت کُردهای عراق از طرح العامری

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح ابتدا به اربیل رفت و در آنجا با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات این کشور دیدار و درباره تحولات سیاسی کنونی عراق و راههای برون رفت از بحران بحث و تبادل نظر کرد.

 

نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق بر حمایت همه جانبه خود از مذاکرات و گفت و گوها بر اساس اصل پذیرش طرف مقابل و افزایش اعتماد بین همه اجزای ساختار سیاسی عراق تاکید کرد و گفت که اجزای سیاسی عراق دارای منافع مشترک هستند و می توانند مبنای خود را نزدیکی و حل مشکلات قرار دهند.

مسروز بارزانی همچنین تاکید کرد که اجرای قانون اساسی به نفع همه است و عراق را در مسیر پیشرفت، آسایش و رفاه قرار می دهد.

مسروز بارزانی پس از این این دیدار در توییتی نوشت: دیدار با هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در زمان مناسب انجام شد.

وی افزود: ما بایاید اعتماد بین همه طرف های عراقی را بازیابی کنیم و یکدیگر را بپذیریم و گفت وگوهای هدفمندی را برای مقابله با چالش های عدیده کشور آغاز کنیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق ادامه دارد: ما بار دیگر آمادگی خود را اعلام می کنیم و براین باوریم که قانون اساسی می تواند در همه اختلاف ها داوری کند.

در همین حال، دفتر  العامری پس از دیدار وی با مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: طرفین در این دیدار درباره اوضاع سیاسی، آخرین تحولات عراق و موانع پیش روی روند سیاسی تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این دیدار بر لزوم گام برداشتن طرف ها در جهت رسیدگی به مشکلات و تمرکز تلاش خود برای عبور از بحران سیاسی تاکید کردند.

پایگاه خبری شفق نیوز عراق به نقل از فردی که از وی به عنوان "یک منبع سیاسی آگاه در اربیل" نام برد، نوشت که هادی العامری خواهان میانجیگری مسعود بارزانی بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی برای مذاکراتی دوجانبه شده است.

براساس بیانیه دفتر العامری، وی همچنین با رئیس جماعت اسلامی العدل در اربیل دیدار و گفت وگو کرد.

رییس اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در دیدار با هادی العامری در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق ضمن بررسی اوضاع سیاسی حاکم بر این کشور، از طرح پیشنهادی وی برای حل بحران سیاسی عراق اعلام حمایت کرد.  

بافل طالبانی در این دیدار گفت: پیشنهاد رییس ائتلاف فتح هم راستا با رویکرد و نگاه اتحادیه میهنی کردستان عراق و در جهت تامین مصالح ملی و ثبات سیاسی در کشور است.

محمد البیاتی عضو هیئت رهبری سازمان بدر وابسته به ائتلاف الفتح گفت: سفر العامری رئیس ائتلاف الفتح به اقلیم کردستان عراق و دیدارهای او با رهبران احزاب سیاسی کَرد عراقی، " تلاش و ابتکاری از سوی او و ائتلاف الفتح برای پایان دادن به وضعیت بن بست  سیاسی جاری در کشور است.

بر اساس بیانیه دفتر بافل طالبانی، در این دیدار طرفین بر لزوم تشریک مساعی ملی به منظور یافتن راه‌حل قانونی در چارچوب قانون اساسی کشور برای برون‌رفت از وضعیت کنونی عراق تاکید و خاطرنشان کردند که برای ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات برای فائق آمدن بر مشکلات کشور توافق کرده اند."

 در این دیدار طالبانی حمایت اتحادیه میهنی کردستان عراق از هر ابتکاری که همه احزاب سیاسی را برای دستیابی به یک توافق ملی و خروج کشور از بحران سیاسی جاری گرد هم می آورد، حمایت می کند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح همچنین در سلیمانیه با شاسوار عبدالواحد رهبر جنبش نسل جدید دیدار و گفت وگو کرد. دفتر العامری در بیانیه ای کوتاه ضمن اعلام این خبر افزود:  رئیس ائتلاف الفتح در سفر به اقلیم کردستان عراق، در دیدار با شاسور عبدالواحد رئیس جنبش نسل جدید در شهر سلیمانیه پیرامون تحولات اوضاع سیاسی کنونی با وی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

حمایت کُردهای عراق از طرح العامری

رئیس ائتلاف الفتح پیش از سفر به اقلیم کردستان عراق با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بغداد دیدار و درباره اوضاع کشور رایزنی کرده بود.

وی همچنین با «مثنی عبدالصمد السامرائی» رئیس ائتلاف «العزم» در بغداد دیدار و اوضاع سیاسی کنونی و راه‌های حل آن را بررسی کرد.

السامرائی گفت که برای برون رفت از بحران کنونی عراق باید همه طرف ها به پای میز مذاکره بنشینند.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدریها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

در مقابل تظاهرات و تحصن صدریها، چارچوب هماهنگی نیز کمیته حمایت از مشروعیت و نهادهای قانونی را تشکیل داد. این کمیته روز جمعه از حامیان دفاع از مشروعیت در بغداد و استان های بصره و نینوا خواست تا به خیابانها بیایند و بر این امر تاکید کنند. پس از تظاهرات گسترده حامیان دفاع از مشروعیت، کمیته یاد شده تحصن نامحدود را در کنار دیوارهای منطقه سبز در مرکز بغداد اعلام کرد؛ جایی که صدریها در درون آن و ساختمان و محوطه اطراف آن تحصن کرده اند. پس از تظاهرات حامیان دفاع از مشروعیت در روز جمعه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی شیعی گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.» 

این درحالی که روز گذشته مقتدا صدر در تازه ترین واکنش خود به تحولات سیاسی این روزهای عراق از هواداران خود خواست تا "تظاهراتی میلیونی" برگزار کنند. وی در عین حال به زمان برگزاری آن اشاره ای نکرد. برخی تحلیلگران عراقی معتقدند که صدر با این کار می خواهد موضع خود را پیش از ورود به گفت وگو با چارچوب هماهنگی تقویت کند؛ هرچند تاکنون سخنی از تمایل برای گفت وگو نکرده و همچنان به دنبال مطالبات خودش است.

دور جدید دیدارهای العامری در حالی برگزار می شود که منابع خبری حدود ۱۰ روز پیش اعلام کردند که چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح را مسئول گفتگو و مذاکره با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق کرده است.

هادی العامری در توئیتی نوشت: همانگونه که بارها تأکید کردیم و اکنون هم تأکید می‌کنیم هیچ راه حلی برای برون رفت از بحران‌ها جز با کاهش تنش، خویشتنداری و نشستن به پای میز گفت‌وگو وجود ندارد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.