روسیه: نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نداریم

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه سه‌شنبه در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیت بین‌المللی که در مسکو در حال برگزاری است، گفت روسیه نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین ندارد.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به پیمان استارت نو گفت که مذاکرات برای تمدید آن یک خیابان دو طرفه است و وضعیت پیرامون پیمان کنترل تسلیحات اتمی آمریکا و روسیه دشوار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شویگو همچنین گفت که عملیات‌های نظامی اوکراین توسط ایالات متحده و انگلیس طراحی می‌شود و ناتو استقرار نیروهای خود را در شرق و مرکز اروپا چند برابر افزایش داده است. وی افزود: نیروهای مشترک غرب در اوکراین با نیروهای روس روبرو هستند. 

وی در ادامه تصریح کرد که امنیت جهانی بدتر از دوران جنگ سرد شده و افزود: با شروع عملیات نظامی روسیه، دوران تک قطبی به پایان رسیده و چندین قطب وجود دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم در سخنرانی خود در کنفرانس مسکو هشدار داد نخبگان غربی تمام تلاش خود را برای حفظ هژمونی می‌کنند. پوتین تصریح کرد جهان چند قطبی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی تنها راه مقابله با چالش‌های زمانه است و افزود: عصر نظام جهانی تک قطبی در حال محو شدن است و تغییرات ژئوپلیتیکی در جهات مختلف در حال وقوع است. بیشتر کشورها و مردم آن به سمت مسیر توسعه مستقل متمایل می‌شوند.

پوتین در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین هم گفت: غرب پروژه ضد روسیه را در اوکراین اجرا کرده که چشم‌پوشی بر گسترش ایدئولوژی نئونازی و قتل‌عام ساکنان دونباس است. تصمیم برای انجام عملیات نظامی ویژه مطابق با منشور ملل متحد اتخاذ شد. اهداف عملیات به وضوح تعریف شده که تضمین امنیت روسیه و شهروندان ما و محافظت از ساکنان دونباس است. 

14010525000437_Test_PhotoN

ارتش روسیه به درخواست جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته) به اوکراین حمله کرد و هدف از این عملیات نظامی را نازی‌‌زدایی و خلع سلاح کی‌یف اعلام کرد. کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس با اعمال انواع تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین و ممانعت از نشستن کی‌یف سر میز مذاکرات صلح، به درگیری‌ها در این کشور دامن می‌زنند.