آیا ترامپ قصد فروش اطلاعات فوق محرمانه هسته‌ای را به ریاض داشت؟

پایگاه خبری آمریکایی «دیلی کس» در گزارشی با عنوان «گمانه زنی: اگر ترامپ اسناد هسته‌ای را نگه می‌داشت، آیا قرار بود این اطلاعات را به سعودی‌ها بفروشد؟» به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛

سوال مهم این است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشت با آن اسناد دزدیده شده (TS/SCI) چه کند؟ حروف مخفف یاد شده به معنای اطلاعات طبقه‌بندی شده در رده فوق‌سری/اطلاعات حساس است.

به نظر می‌رسد که استفاده از واژه «ربوده شده» برای این اقدام ترامپ به دو دلیل کاملاً مناسب باشد: نخست اینکه هیچ‌یک از رؤسای جمهوری پیشین آمریکا این اسناد را برای «مطالعه» به خانه خود نبرده‌اند. ترامپ اما ادعا دارد که قصد مطالعه آنها را داشته‌است. دوم اینکه «دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا» و «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) آن اسناد را با حکم بازرسی پیدا کرده و آنها را پس گرفتند.

هنوز مشخص نیست که محتوای این اسناد چیست اما طبق گزارشاتی که در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد، اف‌بی‌آی دنبال اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای بوده است. البته هنوز معلوم نشده که آیا اسناد پیدا شده مربوط به سلاح‌های هسته‌ای است یا نه فقط می‌دانیم که اسناد فوق محرمانه بوده‌است.

فرض کنید که ترامپ اسناد مربوط به نحوه ساخت سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را به خانه برده باشد. این فرد حریص با این نقشه‌ها چه خواهد کرد؟ به احتمال زیاد وی آنها را به بالاترین مبلغ پیشنهادی خواهد فروخت.

به تازگی دست‌کم دو میلیارد دلار پول سعودی به بنیاد مالی «جارد کوشنر» مشاور ارشد و داماد ترامپ، انتقال یافت. آیا این پوششی برای خرید اسرار هسته‌ای از ترامپ است؟ یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که احتمالاً این برای خرید اسرار هسته‌ای آمریکا باشد زیرا سعودی‌ها علاقه‌مند به دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند.

بیایید به آنچه در مورد سعودی‌ها و تلاش آنها برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای می‌دانیم نگاهی بیاندازیم. نکته اول اینکه عربستان به تأمین مالی برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان متهم شده‌است. شایعاتی وجود دارد که مشخص می‌کند سعودی‌ها حدود پنج بمب هسته‌ای از پاکستان خریده‌اند.

تلاش‌های عربستان برای هسته‌ای شدن به سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد، زمانی که پادشاهی بررسی گزینه‌های موجود برای استفاده از انرژی هسته‌ای را به عنوان بخشی از برنامه مشترک با سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، آغاز کرد.

عربستان همچنین به تازگی برنامه‌های هسته‌ای خود را در طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» قرار داد تا اقتصاد کشور را از حالت تک محصولی دور کرده و آن را متنوع کند.

سعودی‌ها بر این باورند که انرژی هسته‌ای به آنان اجازه می‌دهد تا نفت خامی را که در حال حاضر برای نیازهای انرژی داخلی استفاده می‌کنند، صادر کرده و درآمد بیشتری برای خزانه دولت ایجاد کند. همچنین، با استفاده از انرژی هسته‌ای صنعت جدیدی با فناوری پیشرفته ایجاد کنند تا برای نیروی کار جوان خود اشتغالزایی صورت دهند.

با این وجود، حتی اگر هدف از هسته‌ای شدن بهره‌های اقتصادی باشد، انرژی هسته‌ای در مقایسه با انرژی‌های تجدیدپذیری همچون انرژی خورشیدی و بادی صنعت ضعیفی است.

آیا ترامپ قصد فروش اطلاعات فوق محرمانه هسته‌ای را به ریاض داشت؟

همانطور که می‌دانید، عربستان یک کشور بیابانی است و همواره آفتابی است. ورود سعودی‌ها به پروژه‌های مربوط به انرژی بادی یا خورشیدی بسیار ارزان‌تر و منطقی‌تر خواهد بود. افزون بر آن، این نوع از منابع انرژی تجدیدپذیر مواد رادیواکتیوی تولید نمی‌کنند.

با توجه به تمام موضوعاتی که گفته‌شد، آیا منطقی است که سعودی‌ها دو میلیارد دلار در تجارتی که «جارد کوشنر» اداره می‌کند، «سرمایه‌گذاری» کنند؟ شاید آن به اصطلاح سرمایه‌گذاری با کوشنر واقعاً پاداشی برای خرید اسرار هسته‌ای آمریکا از ترامپ باشد؟ از کجا باید دانست که آن دو میلیارد دلار به کجا می‌رود؟ ترامپ به دلیل پنهان کردن کارهایی که با پول خود انجام می‌دهد بدنام هستند. به هر حال، همه موارد گفته شده فعلاً حدس و گمانی بیش نیست.