بیانیه پایانی نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق

پس از پایان نشست «گفت‌‌‌وگوی ملی» در عراق عصر امروز (چهارشنبه)، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق و رهبران احزاب سیاسی این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم توقف هر گونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی تأکید کردند.

« مصطفی الکاظمی » نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعدازظهر روز سه‌شنبه گفت که برای حل بن‌بست سیاسی در این کشور باید «گفت‌وگوی ملی جدی و هم‌اندیشی» صورت گیرد.

الکاظمی در بیانیه روز گذشته خود از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواست که امروز چهارشنبه در کاخ نخست وزیری، نشست ملی برگزار کنند تا بتوانند برای بحران سیاسی کنونی، راهکاری بیابند. در پی صدور این بیانیه، تعدادی از احزاب عراقی در این نشست مشارکت کردند؛ اما جریان صدر از حضور در این نشست خودداری کرد.

بنابر گزارش عصر امروز خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر نخست‌وزیری عراق پس از پایان این نشست بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «رؤسای [سه‌گانه] با سران گروه‌های سیاسی ملی عراق به دعوت نخست‌وزیر و با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق برای بررسی تحولات سیاسی کشور تشکیل جلسه دادند.»

بیانیه پایانی نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق

طبق این بیانیه، در این نشست بر سر پنج بند توافق شد که عبارتند از:

۱. افراد گردآمده در این نشست پایبندی خود به اصول ملی و ایجاد یک راه‌حل برای تمامی بحران‌ها از طریق گفت‌وگو و با روحیه‌ای برادرانه و همیارانه در راستای حفظ وحدت عراق، امنیت مردم این کشور و ثبات آن و همچنین دائمی بودن نظام دموکراتیک برپایه قانون‌ اساسی را اعلام کردند و در عین حال بر لزوم ترجیح منافع کلان ملی و روحیه همبستگی میان مردم این کشور برای حل بحران‌ سیاسی کنونی  در عراق تأکید کردند.

۲. افراد گردآمده در این نشست همچنین خاطرنشان ساختند زمانی که بحران‌های سیاسی به بن‌بست می‌رسد و گروه‌های سیاسی ملی حکم را به فرایندهای قانونی در انتخابات واگذار می‌کنند، رفتن دوباره پای صندوق‌های رأی در قالب انتخابات زودهنگام یک رویداد استثنائی در تاریخ رخدادهای دموکراتیک به حساب نمی‌آید.

۳. افراد گردآمده در این نشست اعضای جریان صدر را به مشارکت در گفت‌و‌گوی ملی دعوت کردند تا سازوکاری برای حل‌وفصل فراگیر بحران کنونی عراق ایجاد شود.

۴. افراد حاضر بر سر تداوم گفت‌و‌گوی ملی به منظور ایجاد یک نقشه حقوقی و قانونی برای حل بحران‌های کنونی این کشور توافق کردند.

۵. سران حاضر همچنین خواستار توقف هرگونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی در این کشور شدند و لزوم پاسداری از نهادهای عراق و آرام‌سازی بحث‌ها به دور از اقدامات تحریک‌آمیز را مورد تأکید قرار دادند و در عین حال از رسانه‌ها و نخبگان این کشور درخواست کردند از فرایند گفت‌و‌گوی ملی در عراق و صلح مدنی در این کشور حمایت کنند.

این نشست در حالی برگزار شده است که جریان صدر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست اعلام شده برای گفت‌و‌گو با احزاب عراقی شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه جریان صدر آمده بود: «اعلام می‌کنیم که جریان صدر با تمام شاخه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خود در گفت‌و‌گوی سیاسی‌ای امروز که نخست‌وزیر [برای شرکت] در آن دعوت به عمل آورد، چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شرکت نکرد.»

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود؛ اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.  

آشوبگران حامی رهبر جریان همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند تا مانع تشکیل دولت جدید شوند.