ناتو در مقابله با تسلیحات هسته‌ای روسیه ناتوان است

این سایت تحلیلی به نقل از یک کارشناس ارشد تسلیحات اتمی افزود: روسیه صاحب بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی جهان است، از این روی موضوع استفاده احتمالی این کشور از تسلیحات هسته‌ای در کشورهای غربی نگرانی پنهان اما قابل درکی ایجاد کرده است. این در حالی است که روسیه قصد استفاده از این سلاح‌ها را در میدان‌های نبرد اوکراین از خود نشان نداده است.

در این تحلیل، اصطلاح "سلاح هسته‌ای تاکتیکی" یا "سلاح هسته‌ای غیر استراتژیک" به سلاحی گفته می‌شود که برد کمتر از ۵۰۰ کیلومتر برای سلاح‌های زمینی و ۶۰۰ کیلومتر برای هوا و دریا دارد.

زرادخانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه میان نیروهای هوافضا، نیروی دریایی و نیروهای زمینی تقسیم شده است. بر اساس گزارش هسته‌ای سال ۲۰۲۲ بولتن اتمیک ساینتیست، روسیه تا مارس ۲۰۲۲ دارای ۱۹۱۲ سلاح هسته‌ای غیراستراتژیک و دفاعی (شامل کلاهک‌های مورد استفاده در هوا، موشک و دفاع ساحلی) بود که طبق این گزارش، همه آنها در مرکز مشخصی نگهداری می‌شوند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، نیروی دریایی روسیه با بیش از ۹۰۰ کلاهک اژدر و موشک کروز بیشترین سهم از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در اختیار دارد. در حالی که نیروی هوا فضای روسیه با حدود ۵۰۰ سلاح پرتاب هوایی اختصاص داده شده به آن، که برای شلیک قابل حمل است، در جایگاه دوم قرار دارد. هواپیماهای بمب افکن و تهاجمی روسیه مانند Tu-۲۲M۳، Su-۲۴، Su-۳۴ و همچنین رهگیر Su-۳۱K نیز قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

در مجموع تخمین زده می‌شود که نیروی زمینی روسیه حدود ۹۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی دارد که با موشک‌های پرتاب شده از سامانه‌هایی مانند موشک بالستیک اسکندر و پرتابگرهای موشک کروز ۹M۷۲۹ قابل استفاده هستند.

این سایت تحلیلی در ادامه افزود: با در اختیار داشتن چنین زرادخانه قابل توجهی، درک دکترین هسته‌ای تاکتیکی روسیه مهم است. بر اساس گزارش بررسی وضعیت هسته‌ای ۲۰۱۸ بسیاری از سیاست‌گذاران و کارشناسان آمریکایی ادعا می‌کنند که روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود در یک استراتژی به اصطلاح «تشدید برای کاهش تنش» در میدان جنگ به منظور دستیابی به یک راه‌حل مطلوب استفاده خواهد کرد.

به ادعای آمریکایی‌ها، شواهدی وجود دارد که این دکترین رسمی تعریف شده در نیروهای مسلح روسیه است.

این پایگاه تحلیلی نوشت: با توجه به این واقعیت که روسیه احتمالاً زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی خود را ابزاری برای درگیری‌های منطقه‌ای یا جهانی با مخالفان قدرتمندتر مانند نیروهای ترکیبی ناتو می‌داند، بعید است که این کشور به دنبال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در میدان‌های جنگ باشد.

ناتو در مقابله با تسلیحات هسته‌ای روسیه ناتوان است

اگر قرار بود روسیه این کار را انجام دهد، احتمالاً مدرک روشن و هشداری درباره خروج زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی از انبار را قبل از حمله برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌داد. به نظر نمی رسد تا امروز چنین حرکتی رخ داده باشد.

با این اوصاف، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه صرف نظر از استفاده یا استفاده نکردن از آن، احتمالاً  به عنوان منبع احساس امنیت برای مسکو باقی خواهند ماند.