روسیه، چین و ترکیه جاه‌طلبی امپریالیستی دارند

« جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) مدعی شد که روسیه، چین و ترکیه مدت‌هاست جاه‌طلبی‌های امپریالیستی دارند.

بورل طی سخنرانی در یک همایش بین‌المللی در شهر سانتاندر واقع در اسپانیا، ادعا کرد: «این کشورها با درجات مختلف اقتدارگرایی می‌کنند، اما همه آنها نقش مهم ژئوپلیتیکی [در مسائل منطقه‌ای خود] دارند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «دموکراسی‌ها در جهان هنوز در وضعیت پس‌رفت هستند، رژیم‌های استبدادی به طور فزاینده‌ای اراده خود برای اعمال قدرت را نشان می‌دهند. سه کشور - چین، روسیه و ترکیه - مدت‌هاست جاه‌طلبی امپریالیستی را بروز داده‌اند».

روسیه، چین و ترکیه جاه‌طلبی امپریالیستی دارند

این مقام اروپایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع برنامه آموزش نظامی اتحادیه اروپا برای ارتش کی‌یف اشاره کرده و گفت که این برنامه در یکی از کشورهای همسایه اوکراین برگزار می‌شود.

بورل با بیان اینکه آموزش نظامیان اوکراینی توسط کشورهای اروپایی داخل خاک این کشور برگزار نخواهد شد، گفت یکی از همسایه‌های اوکراین میزبان این برنامه‌ها خواهد بود.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی ادامه داد که برخی از کشورهای اروپایی در حال حاضر مشغول آموزش نیروهای مسلح اوکراین هستند، به ویژه برای به‌کار بردن تجهیزاتی که توسط دولت‌های مختلف به کی‌یف ارائه می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود: «سربازان اوکراینی هم‌اکنون در لهستان، جمهوری چک، انگلیس و فرانسه آموزش می‌بینند. ما سلاح‌های بسیار پیچیده‌ای را [به اوکراین] ارائه می‌کنیم و برای کار با آنها آموزش لازم است».

بورل همچنین گفت که از ایده مقامات اوکراین برای ممنوعیت صدور روادید برای تمام شهروندان روسی جهت ورود به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کند.