تحویل 6 جرثقیل متحرک بندری به ایران

سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌ جمهور ایران دیدار و در مورد تقویت روابط دوجانبه بحث و گفتگو کردند.

سونوال به منظور بررسی پیشرفت روند توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار ، از این بندر بازدید کرد و 6 جرثقیل متحرک بندری را به منطقه آزاد تجاری بندرگاه جهانی چابهار (IPGCFTZ) تحویل داد.

مخبر تصریح کرد، توسعه بندر چابهار سبب افزایش حجم مبادلات و انتقال محموله‌ ها می‌شود؛ در عین حال، سونوال بر اهمیت همکاری هر دو طرف در گام‌هایی که قرار است بندر چابهار را به ابزاری برای رشد تجارت در منطقه تبدیل کند، تاکید کرد.

از زمانی که شرکت «ایندیا پورتزگلوبال پرایوت» (IPGPL) فعالیت بندر شهید بهشتی را برعهده گرفت، بیش از 4.8 میلیون تن محموله فله را جابجا کرده است.

 تحویل 6 جرثقیل متحرک بندری به ایران

سونووال ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با مقامات ایران، گفت: « در مورد راه ها و ابزار تقویت و تحکیم بیشتر روابط دوجانبه ایران و هندوستان بحث و گفتگو کردیم. ما همچنان به تقویت روابط پویا با ایران ادامه می دهیم.»

هند در سال 2020، هفتادو پنج هزار تن گندم به عنوان بخشی از برنامه کمک های بشردوستانه و همچنین 40 هزار لیتر آفت کش را از طریق بندر چابهار در تلاشی هماهنگ برای مهار حمله ملخ ها به محصولات کشاورزی در منطقه و افزایش امنیت غذایی، در اختیار افغانستان قرار داد.

سونوال پیش از این  با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران دیدار کرده بود. دو کشور یادداشت تفاهمی در زمینه به رسمیت شناختن گواهینامه های صلاحیت برای کمک به دریانوردان هر دو کشور، مطابق با مفاد «کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان» امضا کردند.