برهم صالح: در این وضعیتِ خطرناک، همه بازنده‌ایم

« برهم صالح » رئیس جمهور عراق امروز (سه شنبه) در واکنش به تجمع آشوبگران حامی « سید مقتدی الصدر » در مقابل ساختمان شورای عالی قضایی تاکید کرد که تحولات وقایع در کشور ایجاب می کند که همگان آرامش را رعایت کنند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، صالح در بیانیه‌ای گفت: تحولات کنونی کشور نیازمند حفظ آرامش و اولویت دادن به زبان گفت‌وگو توسط همگان و حصول اطمینان از این است که به سوی وضعیت پیچیده، ناشناخته و خطرناکی که در آن همه شکست خواهند خورد، نرویم.

برهم صالح: در این وضعیتِ خطرناک، همه بازنده‌ایم

رئیس‌جمهور عراق خاطرنشان کرد: این وضعیت، دری را به روی حامیان و دست‌اندارکاران [تجمع‌ها] باز می‌کند تا از هر روزنه و مشکلی که در داخل کشور ما وجود دارد، سوء استفاده کنند.

وی افزود: تظاهرات مسالمت آمیز و ابراز عقیده یک حق تضمین‌شده در قانون اساسی است، اما اخلال در کار نهاد قضایی امری است که به صورت جدی کشور را تهدید می‌کند؛ حالا باید برای حفظ و حراست از نهاد قضایی، حیثیت و استقلال آن تلاش کرد. رسیدگی به مطالبات باید بر اساس چارچوب‌های حقوقی و قانون اساسی صورت گیرد.

صالح در ادامه گفت: کشور شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد که نیازمند وحدت و حفظ مسیر مسالمت آمیز و دموکراتیکی است که مردم ما برای آن فداکاری کردند؛ به هیچ قیمتی نباید از این مسیر غفلت کرد و برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها که بر صلح اجتماعی و امنیت تأثیر می‌گذارد، تلاش کرد.

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس نمایندگان عراق هم ضمن دعوت به تبعیت از قانون اساسی برای خروج کشور از بحران، هشدار داد که وضعیت کنونی ممکن است منجر به عدم به رسمیت شناخته شدن کل فرآیندهای سیاسی عراق و ساختار دولت این کشور در مجامع بین‌المللی شود.

شورای عالی قضایی عراق هم امروز در پی تجمع این آشوبگران معترض مقابل ساختمان این نهاد، تصمیم به تعلیق کار خود، دادگاه‌های تابعه و دادگاه فدرال گرفت و اعلام کرد: «ما دولت و جریان سیاسی پشت این تجمع را مسئول عواقب و تبعات قانونی این اقدام می‌دانیم».

این نهاد قضایی بغداد در بیانیه خود تصریح کرده بود که تجمعات و تحصن‌ها مقابل ساختمانش، در راستای فشار آوردن به شورای عالی قضایی برای رای دادن درخصوص انحلال پارلمان این کشور است.

این در حالی است که هفته گذشته شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای پاسخش به درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان این کشور را اعلام کرد. این نهاد قضایی تصریح کرد که صلاحیت قدرت انحلال مجلس نمایندگان را ندارد و از همه احزاب خواست که قوه قضائیه را وارد خصومت‌ها و رقابت‌های سیاسی خود نکنند.

در پی این تحولات، امروز چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که در ساعات آینده امروز، جلسه‌ای اضطراری با محور بررسی تحولات تعلیق فعالیت‌های شورای عالی قضایی این کشور برگزار خواهد کرد.

امروز رسانه‌های عراقی گزارش دادند که بعد از حمله به پارلمان، آشوبگران حامی جریان صدر، پیش از ظهر امروز به سوی ساختمان شورای عالی قضایی عراق در منطقه سبز حرکت کرده و دست به اعتراض علیه این عالی‌ترین نهاد قضایی عراق زدند.