آمریکا مخفیانه سلاح‌های «خاص» به اوکراین می‌فرستد

نشریه پولتیکو در گزارشی به این موضوع اشاره کرده که دولت «جو بایدن »، رئیس جمهور آمریکا تسلیحات بیشتری را به اوکراین ارسال کرده اما تنها بخشی از آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و به اطلاع عموم رسانده است.

پولتیکو در گزارش خود آورده است: یکی از مقامات ارشد پنتاگون روز جمعه در جریان یک نشست خبری به طور مشخص تأیید کرد که آمریکا بدون اطلاع‌رسانی عمومی، موشک‌های ضدرادار هوا به زمین مافوق صوت موسوم به «هارم» را به اوکراین ارسال کرده است.

این مقام پنتاگون دراین‌باره گفت: زمانی که تأمین و ارسال موشک‌های هارم برای نخستین بار اعلام شد، به نحوی اطلاع‌رسانی کردیم که ویژگی‌های آن مشخص نبود. در آن اطلاعیه توضیح دادیم که در حال تأمین تجهیزات ضدرادار هستیم.

پولتیکو در ادامه یادآور شد که «یاهو نیوز» نیز بعدها از ارسال سامانه موشک بالستیک تاکتیکی هدایت‌شونده(ATACMS) به کی‌یف خبر داد.

در ادامه گزارش پولتیکو آمده است: در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، همه چیز خلاف آن چیزی است که دولت (آمریکا) به طور علنی اطلاع‌رسانی کرده است.

منابع پولتیکو همچنین گفته‌اند که بسته جدید تسلیحاتی که هفته گذشته جهت ارسال به اوکراین اطلاع‌رسانی شد نیز شامل خمپاره مجهز به جی‌پی‌اس، موسوم به «اکسکالیبر- M۹۸۲» بوده است؛ بسته‌ای که البته در اطلاعیه رسمی پنتاگون اعلام نشده بود.

آمریکا مخفیانه سلاح‌های «خاص» به اوکراین می‌فرستد

علاوه بر این، پولتیکو به اطلاعیه رسمی کاخ سفید که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته نیز دسترسی پیدا کرده و دراین‌باره نوشته است که تسلیحات ارسالی به اوکراین تنها به قابلیت‌های ذکرشده در اطلاعیه عمومی، «محدود» نبوده است.

البته پولتیکو در پایان گزارش خود به این نکته اشاره کرده که موضوعات مطرح شده در حد گمانه‌زنی بوده و به دلیل اینکه این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هستند، امکان دسترسی قطعی و یا کسب اطلاعات موثق درباره آن بسیار ناچیز است.