الفیاض : عراق به دوران دیکتاتوری باز نمی‌گردد

فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق شامگاه امروز دوشنبه تأکید کرد که این سازمان، از فرآیند سیاسی حمایت خواهد کرد.

شبکه خبری المیادین به نقل از الفیاض گزارش داد، الحشد الشعبی با ملت عراق عهد می‌بندد که فرآیند سیاسی را از طریق نهادهای قانونی، حفظ کند و نباید فرآیند دموکراتیک را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه نیروهای الحشد، امروز در موصل، ضربه مهلکی به یک گروه از تروریستهای داعش وارد کرد، خاطر نشان کرد: ما اهدافی علیه گروههای تروریستی داریم که آن را طی روزهای آینده، اجرایی خواهیم کرد.

حشدالشعبی

رئیس الحشد ضمن درخواست از همه طرفهای برای برخورد مسئولانه در قبال امنیت عراق، گفت: امروز در موصل، چهار مقر داعش را نزدیک شهر موصل کشف کردیم.

الفیاض با تأکید بر اینکه باید بر اساس قانون اساسی و صندوقهای رأی، حکم کنیم، خاطر نشان کرد: همه اطراف را به آرامش دعوت می‌کنیم. در حمایت از فرآیند سیاسی و انتقال قدرت از طریق صندوقهای رأی، بر اصول خود تأکید داریم.

وی با تأکید مجدد بر اینکه الحشد الشعبی خارج از صف‌بندیهای سیاسی است، تصریح کرد: عراق به دوران دیکتاتوری باز نخواهد گشت.

این در حالی است که سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر، بعد از ظهر امروز با انتشار بیانیه‌ای، مدعی کناره‌گیری از عالم سیاست شد. وی گفت که دیگر در سیاست هیچ دخالتی نخواهد کرد.

پس از این اظهار نظر الصدر، کانالها و سایتهای نزدیک به این جریان بسته شدند. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایتها و کانالهای جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

آشوبگران حامی صدر هم بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، در بغداد تظاهرات و تجمعات خود را آغاز کردند. معترضان در آغاز به منطقه سبز حمله کردند و این منطقه را بستند. البته برخی از منابع خبری گزارش دادند که عناصر آمریکایی، از طریق بالگرد، کارمندان سفارت خود را از منطقه سبز خارج کردند. حامیان صدر سپس به سمت کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و آن را به تصرف خود درآوردند.