جنگ اوکراین، ذخایر مهمات آمریکا را تخلیه کرد

با وجود ادعاهای مقامات آمریکایی درباره لزوم تداوم کمک نظامی به اوکراین برای جنگ با روسیه ، گفته می‌شود که ذخایر ارتش این کشور در حال خالی شدن است.

نشریه «وال استریت ژورنال» بامداد امروز (سه‌شنبه) به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشت که جنگ در اوکراین و کمک‌های واشنگتن به این کشور، ذخایر برخی از مهمات اساسی ارتش ایالات متحده را تخلیه کرده است.

طبق این گزارش، پنتاگون هم در تأمین و جایگزین کردن این مهمات کُند بوده و همین مسئله باعث بروز نگرانی‌هایی در میان مقامات آمریکایی درباره تضعیف آمادگی نظامی این کشور در پی کمبود مهمات ارتش شده است.

مقام‌های نظامی واشنگتن به وال‌استریت ژورنال گفتند: «در شش ماه گذشته، آمریکا ۱۶ راکت‌انداز هیمارس، هزاران اسلحه کمری، پهپاد، موشک و دیگر تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است. بیشتر این تجهیزات از جمله مهمات، مستقیما از زرادخانه ارتش آمریکا تأمین شده که همین امر منجر به تخلیه ذخایری گردیده که برای تهدیدهای غیرمنتظره کنار گذاشته شده بودند».

این نشریه بدون اشاره به نام یا سمت این منابع، نوشت: «در هفته‌های اخیر، میزان گلوله‌های جنگی ۱۵۵ میلی‌متری در انبارهای ارتش آمریکا به سطح ناراضی‌کننده‌ای کاهش پیدا کرده است. این سطح البته بحرانی نیست زیرا آمریکا اکنون در هیچ تقابل نظامی بزرگی درگیر نیست. البته این سطح، چیزی نیست که بتوان با آن وارد جنگ شد».

مقام‌های نظامی و قانونگذاران آمریکایی که به موضوع آشنا هستند، کمبود مهمات اساسی در ارتش این کشور را به چند دلیل می‌دانند که مهمترین آن را می‌توان کُند بودن روند اداری پنتاگون در ارائه قراردادهای جدید برای تأمین و جایگزینی مهمات مصرف‌شده توصیف کردند.

جنگ اوکراین، ذخایر مهمات آمریکا را تخلیه کرد

از سوی دیگر نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه «ایپسوس» نشان می‌دهد که فقط ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها موافق کمک تسلیحاتی کشورشان به اوکراین هستند.

این در حالی است که «کالین کال» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه اوکراین فعلا به سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا نیازی ندارد، گفته بود که ارسال هواپیماهای جنگنده به کی‌یف نیز روی میز است اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.