بایدن و ترامپ مسئول هرج و مرج کابل بودند

امروز (سه‌شنبه) سالروز خروج آخرین سربازان آمریکا از کابل و پایان روند خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: من با خروج از افغانستان موافق نبودم. پیشنهاد من این بود و هنوز هم این است که ما می‌توانستیم با تعداد نیروی کمی در افغانستان بمانیم.

او گفت: من فهمیدم که طالبان می‌توانست به راحتی تصمیم بگیرد که به ما حمله کند، اما بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان داشتم، باور دارم که مجبور نبودیم نیروهایمان را افزایش دهیم، ۲۵۰۰ نیرو کفایت می‌کرد. اما بایدن در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ تمامی سربازان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان را از آنجا خارج می‌کند.

اما خروج پیمانکاران خارجی و نبود حمایت هوایی آمریکا که نیروهای افغان وابستگی زیادی به آن پیدا کرده بودند، موجب پیشروی سریع طالبان شد.

مردان مسلح طالبان دو هفته پیش از خروج کامل آمریکا از افغانستان وارد کابل شدند و صحنه‌های آشفته‌ای در فرودگاه کابل رقم زدند، جایی که افغان‌های مستاصل سعی می‌کردند از کشورشان بگریزند. یک عضو داعش از همین آشوب استفاده کرد تا با کمربندی انفجاری وارد فرودگاه شده و ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ افغان را بکشد.

مک‌کنزی گفت، چهره‌های نظامی می‌دانستند که دولت افغانستان بدون حمایت خارجی دوام نخواهد آورد. ما باور داشتیم که اگر از کابل خارج شویم، سقوط می‌کند مسئله فقط زمان این رویداد بود.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت، تصمیم‌گیرندگان سیاسی اشتباه دیگری هم مرتکب شدند. پس از آنکه خواستند حضور نظامی در این کشور را به صفر برسانند، گفتند که می‌خواهند سکوی سفارت را نگه دارند. این شرایط را دشوارتر کرد.

بایدن و ترامپ مسئول هرج و مرج کابل بودند

او گفت: روسای جمهور آمریکا مسئول نهایی این اقدامات هستند. دو رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواستند از افغانستان خارج شویم و شاید این دو چهره هیچ اشتراکی به جز این مسئله نداشتند.

مک‌کنزی با اشاره به دولت‌ سابق دونالد ترامپ و دولت کنونی جو بایدن در آمریکا گفت: تداوم پیگیری این خواسته در دولت‌های متوالی آمریکا باعث شد شرایط به این شکل پیش رود.