میراث شوم بایدن برای آمریکا از نگاه لیندسی گراهام

لیندسی گراهام ، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در مطلبی سراسر انتقادی از سیاست جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در قبال خارج کردن نیروهای کشورش از افغانستان در پایگاه خبری شبکه فاکس نیوز با بیان مطلب فوق نوشت:

 

«تصمیم دولت بایدن برای خارج ساختن همه نیروهای کشور ما از افغانستان ، جنگ علیه تروریسم را به بدترین شکل‌ دستخوش یک شروع مجدد کرد - این یک تصمیم احمقانه و خطرناک بود که برای دهه‌ها کشور ما را رها نخواهد کرد.

یک سال پس از خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از افغانستان، تروریست‌ها در قوی‌ترین موقعیتی هستند که از 11 سپتامبر تاکنون در آن بوده‌اند.

دولت بایدن متحدان ما را رها کرد و گذاشت میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به دست طالبان بیفتد و به دنیا دلیل موجهی داد تا آمریکا را متحدی نامطمئن ببیند. بدتر از همه این است که تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان، جنگ علیه تروریسم را با قرار دادن بازیگران بد در موقعیت تصاحب دوباره قدرت در این منطقه بی ثبات جهان، از سر گرفت.

من متقاعد هستم که خروج پر آشوب و شرم آور ما از افغانستان، پوتین را برای حمله به اوکراین ترغیب کرد، چین را برای دست زدن به اقدامات تهاجمی تر علیه تایوان جسور ساخت، به حکومت‌های سرکش جان تازه ای بخشید و تلاش‌ها برای بازسازی تروریسم افراطگرای رادیکال را تقویت کرد.

به خاطر مصلحت آمریکا، امیدوارم بایدن برخی حقایق مهم را تصدیق کند:

- فقط به این دلیل که شما ممکن است از مبارزه با افراطگران رادیکال خسته شده باشید به این معنی نیست که افراطگران رادیکال از مبارزه با شما خسته شده‌اند!

- ضعف آمریکا باعث می‌شود بازیگران بد به طور فزاینده‌ای اقدام جسورانه‌ای انجام دهند.

- بدون حضور خط مقدمی نیروهای آمریکایی که با متحدان خود در آن میدان همکاری ‌کنند، تروریست‌ها احتمالاً دوباره به اینجا خواهند آمد. خطاب به کسانی که خواهان خروج کامل از افغانستان بدون به جای گذاشتن یک نیروی کوچک در آنجا بودند، می‌گویم: آرزوی شما محقق شد. هیچ راه هوشمندانه‌ای برای انجام یک کار احمقانه وجود ندارد، از جمله سپردن افغانستان به دست تروریست‌ها.

میراث شوم بایدن برای آمریکا از نگاه لیندسی گراهام

میشد فکر کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند درس را از بابت عواقب ناخواسته خروج ناموفق اوباما از عراق یاد گرفته باشد، اما ظاهرا فرا نگرفته است. او ثابت کرد کسانی که از تاریخ درس نمی‌گیرند محکوم به تکرار آن هستند.

هنگامی که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کردند، داعش رشد کرد و به سرشناس‌ترین دولت تروریستی جهان تبدیل شد و خلافت وحشیانه و بی رحمانه‌ای را تأسیس کرد. داعش اعمال پر خشونت و وحشتناک غیرقابل توصیفی را مرتکب شد و اقلیت‌های قومی مانند ایزدی‌ها را به بردگی گرفت. علاوه بر این، آنها از افراطگران رادیکال در سراسر جهان خواستند تا حملات تروریستی وحشیانه‌ای را در آمریکا و اروپا انجام دهند و هر کسی را که مانع برنامه رادیکال آنها شود، بکشند.

اوباما در نهایت مجبور شد مسیر خود را تغییر دهد و نیروهای آمریکایی را به عراق بازگرداند تا از قدرتمندتر شدن به اصطلاح خلافت داعش جلوگیری کند، اما آسیب به آمریکا در صحنه بین‌المللی وارد شده بود.

بایدن که مصمم به خروج از افغانستان بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها بود، ارتش ما را در موقعیتی ناممکن قرار داد. در حالی که بایدن نیروهای ما را با هرج و مرج خارج کرد، همزمان شرکای افغان ما را که شجاعانه در جنگ علیه تروریسم به ما کمک کردند، رها کرد. اخیراً، ژنرال فرانک مک‌کنزی، که عملیات خروج ارتش آمریکا از افغانستان را رهبری کرد، گفت که این عملیات دو هفته‌ای شتابزده از ابتدا محکوم به فنا بود.

باقی نگذاشتن یک نیروی ضد تروریسم در افغانستان برای جلوگیری از یک 11 سپتامبر دیگر، با توجه به تاریخ تروریسم در سراسر جهان، یک فکر دیوانه وار است.

عملیات خروج اجرا شده توسط دولت بایدن اجازه داد افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مانند القاعده و داعش تبدیل شود. کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، که در مدت اخیر رخ داد، اگرچه مورد تجلیل قرار می‌گیرد، دلیل مثبتی است بر این که رهبران القاعده و طالبان دوباره خود را هماهنگ کرده‌اند. آخرین باری که این شاهد رشد این شبکه تروریستی بودیم، منجر به حملاتی به وطن ما در 11 سپتامبر شد.

اردوگاه‌های آموزشی القاعده دوباره در حال ظهور هستند و داعش روز به روز در مناطق بدون کنترل در افغانستان قوی تر می‌شود. من می‌ترسم که سازمان‌های تروریستی در حال رشد در افغانستان از طریق مرز متزلزل جنوبی ما به آمریکا راه یابند. تصمیم چند وقت پیش بایدن برای رها کردن امنیت مرزی در مواجهه با افتضاح او در افغانستان هر چه نگران کننده تر جلوه می‌کند.

در سفر اخیرم به سوریه، از نزدیک شاهد تأثیر خروج ناشیانه ما از افغانستان بر ثبات منطقه بودم. عناصر رادیکال افراطگر دوباره انرژی گرفته‌اند و کسانی که در مبارزه برای نابودی خلافت داعش و مهار داعش در کنار ما قرار گرفته بودند، به وضوح متزلزل شده‌اند.

عملیات خروج بایدن از افغانستان اساس اتحادهای آمریکا را به لرزه درآورد و بازیگران بد در سراسر جهان را جسور کرد تا به دستور کار خود برای نابود کردن هر کسی که سر راهشان باشد، ادامه دهند. آنها معتقدند که می‌توانند موفق شوند زیرا آمریکا را ضعیف می‌دانند.

با گذشته یک سال از خروج آمریکا از افغانستان، تروریسم در حالی پیشروی است. آمریکا کاملاً نسبت به حملات آینده آسیب پذیر است. نظم جهانی در حال فروپاشی است و دلیل همه اینها تمایل نادرست و دارای انگیزه سیاسی بایدن برای پایان دادن به جنگ افغانستان با یک ضرب‌الاجل خودسرانه است.

 بایدن "طولانی‌ترین جنگ آمریکا" را پایان نداد بلکه او کاتالیزورهایی را برای جنگهای بیشتر و حملات آینده به وطن ما به جریان انداخت.

این میراث بایدن است. آمریکا بهای آن را برای دهه‌های آینده خواهد پرداخت.»