اردوغان یونان را تهدید کرد

اردوغان که در یک گردهمایی مملو از هوادارانش در شهر سامسون واقع در حاشیه دریای سیاه سخنرانی می‌کرد، به یونان هشدار داد که نقض حریم هوایی علیه هواپیماهای جنگنده ترکیه را تکرار نکند.

 

وی با اشاره به شکست سخت نیروهای اشغالگر یونان در شهرهای غربی ترکیه توسط ارتش ترکیه در سال ۱۹۲۲، گفت: به تاریخ نگاهی بیندازید و ازمیر را فراموش نکنید.

اردوغان همچنین ضمن متهم کردن یونان به تسلیح غیرقانونی جزایر واقع در دریای اژه برخلاف معاهدات امضا شده پس از دو جنگ جهانی، افزود: ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد. همانطور که می‌گوئیم، می‌توانیم یک شب ناگهان فرود بیاییم.

رئیس جمهور ترکیه به تازگی در حالی که خود را برای بزرگترین چالش انتخاباتی حکومت تقریباً ۲۰ ساله خود در سال آینده آماده می‌کند، فعالیت‌های خود را در حوزه سیاست خارجی افزایش داده است.

کارشناسان اظهارات روز شنبه او را مشابه آنچه برای تهدید به عملیات نظامی در سوریه استفاده شد، تلقی می‌کنند. آنها خطر ایجاد یک تنش خطرناک بین دو همسایه دریای اژه را گوشزد می‌کنند.

یونان و ترکیه، اعضای ناتو، اختلافاتی در مورد مرزهای دریایی و هوایی دارند که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، از جمله تقسیم قبرس در سال ۱۹۷۴ و همچنین کشف سوخت‌های فسیلی در دریای مدیترانه. این اصطکاک آنها را در نیم قرن گذشته سه بار به آستانه جنگ رسانده است.

دریای اژه دارای جغرافیایی پیچیده با بیش از ۲۰۰۰ جزیره است که بیشتر آنها یونانی هستند.

در هفته‌های اخیر،ترکیه یونان را متهم کرده است که از سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ ساخت روسیه در کرت برای قفل کردن جت‌های ترکیه استفاده می‌کند. آنکارا همچنین گفته است که جنگنده‌های اف-۱۶ یونان با قرار دادن آنها در زیر قفل رادار در طول ماموریت ناتو بر فراز مدیترانه شرقی، جت‌های ترکیه را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. یونان این ادعاها را رد کرده و ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرده است.

ترکیه در عین حال مدعی است یونان با نظامی کردن جزایر در دریای اژه توافق‌های بین المللی را نقض می‌کند.

آتن استدلال می‌کند که سربازان در این جزایر مستقر شده‌اند تا کشتی‌هایی را که از ساحل غربی ترکیه نزدیک می‌شوند، دفع کنند.

اردوغان یونان را تهدید کرد

این اختلاف‌ها منجر به گشت‌زنی و مأموریت‌های رهگیری تقریباً روزانه نیروی هوایی، عمدتاً در اطراف جزایر یونانی نزدیک خط ساحلی ترکیه می‌شود.

اردوغان و کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان در ماه اسفند در استانبول گفت وگوهای نادری داشتند، اما به زودی روابط دو کشور همسایه به دلیل رقابت بین آنها بر سر تسلیحات آمریکایی دوباره تیره شد.

آتن در ماه خرداد به طور رسمی برای جت‌های جنگنده F-۳۵ ساخت آمریکا اعلام درخواست کرد. در حالی که ترکیه پس از رد شدن سفارش جنگنده‌های F-۳۵ به دلیل پذیرش تحویل سیستم دفاع موشکی پیشرفته روسیه در سال ۲۰۱۹ از طرف آمریکا، در حال مذاکره برای خرید F-۱۶ است.

اردوغان در ماه تیر اذعان کرد که ترکیه خواهان جنگ با یونان نیست اما افزود که این کشور باید از نقض حریم هوایی ترکیه دست بردارد.

دو سال پیش، زمانی که هر دو کشور کشتی‌هایشان را برای جستجوی منابع انرژی به آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی اعزام کردند، به آستانه رویارویی نظامی رسیده بودند.