گسترش مقاومت در کرانه باختری؛ کابوس رژیم صهیونیستی

ماه‌ها است که بر خلاف روال گذشته و تقریباً به صورت روزانه، درگیری‌های مسلحانه میان رزمندگان مقاومت فلسطینی در شهرها و روستاهای کرانه باختری در مقابله با ارتش اشغالگر صهیونیستی رخ می‌دهد.

این امر با توجه به گذشته کرانه باختری امری غیرعادی محسوب می‌شود، بدین خاطر که تا چند سال پیش، هر گشت زنی صهیونیستی با چند سرباز می‌توانست به هر شهر یا اردوگاه در کرانه باختری حمله کرده، و هر فلسطینی را که می‌خواهد به شهادت می‌رساند. سپس طوری عقب نشینی می‌کند، که گویی هیچ کاری نکرده است. صحنه‌ای تکراری که درد آن را هر فلسطینی ساکن کرانه باختری می‌شناسد.

اما آنچه امروز در میدان اتفاق می‌افتد کاملاً متفاوت از گذشته است، زیرا ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل قدرت و استحکام فزاینده مقاومت در کرانه باختری در ماه‌های اخیر صحبت از «فاجعه» را آغاز کرد. فاجعه‌ای که همه محاسبات امنیتی این رژیم را بر هم زده است.

صحنه‌های درگیری مسلحانه در نیمه‌شب بین رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر، رعب و وحشت روزهای انتفاضه اول معروف به انتفاضه سنگ (۱۹۸۷) و انتفاضه الاقصی (۲۰۰۰) را برای صهیونیست‌ها دوباره زنده کرده است.

رژیم صهیونیستی در مواجهه با این واقعیت پیچیده جدید، به شکست عملیات «شکست امواج» که از چند ماه پیش با هدف «از بین بردن» مقاومت مسلحانه در شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری اشغالی آغاز کرده، اعتراف کرد و تاکید کرد که با وجود بازداشت‌های گسترده و تشدید هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان، سرعت عملیات‌های مسلحانه به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اعتراف خطرناک

به گزارش وب سایت عبری «والا»، از ابتدای سال جاری و با وجود تهدیدها، به دلیل ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین و کاهش فعالیت نیروهای ارتش صهیونیستی به دلیل محدودیت‌های کرونا، عملیات ورود اسلحه به کرانه باختری اشغالی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است‌.

گسترش مقاومت در کرانه باختری؛ کابوس رژیم صهیونیستی

به گزارش این وب سایت، رژیم صهیونیستی برای مقابله با این تهدید، دو گزینه بیشتر ندارد. گزینه اول انجام عملیات گسترده در شمال کرانه باختری و گزینه دوم انجام عملیات شبانه مبتنی بر اطلاعات بر علیه اهداف خاص است.

بنابراین رژیم صهیونیستی گزینه دوم را انتخاب و عملیاتی موسوم به «شکست امواج» را آغاز کرد. صهیونیست‌ها عملیات دستگیری گسترده ای در کرانه باختری انجام دادند و شمار نیروهای خود را در این منطقه نیز افزایش دادند. اما در مقابل، فعالیت‌های مسلحانه رزمندگان مقاومت به ویژه در جریان واکنش به عملیات صهیونیست‌ها که منجر به شهادت ده‌ها فلسطینی شد، افزایش یافت.

در این راستا، افسران سرویس‌های امنیتی صهیونیستی اعتراف کردند که علیرغم بازداشت‌های گسترده، مقاومت و درگیری‌ها افزایش محسوسی داشته است که نشان می‌دهد تلاش‌ها در «حذف» گروه‌های مقاومت و ممانعت از ورود اسلحه به مناطق کرانه باختری عملاً به نتیجه نرسیده است.

دانا بن شمعون، کارشناس امور فلسطین در روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت: اگر در گذشته عملیات‌های بازداشت ساده و روان بود، امروزه دیگر چنین نیست، زیرا اوضاع پیچیده شده و بازداشت‌ها در کرانه باختری با وجود هماهنگی‌های اطلاعاتی و نظامی، بسیار خطرناک شده است.

بن شمعون افزود: به سختی یک شب بدون درگیری و بازداشت می‌گذرد، و هر عملیات بازداشت به خودی خود پیچیده و خطرناک است.

او خاطرنشان کرد: افراد بازداشت شده اکنون تا آخرین قطره خون خود می‌جنگند و مانند «ابراهیم النابلسی» ترجیح می‌دهند که شهید شوند تا بازداشت.

بن شمعون پدیده مبارزان مقاومت در نابلس و جنین را «تحت تعقیب‌شدگان جدید» توصیف کرد و گفت که آنها خطرناک‌تر شده‌اند زیرا «مسلح هستند و شکستن مقاومت آن‌ها دشوار است».

مبارزان تحت تعقیب

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: از مدت‌ها پیش دیگر خبری از پدیده مبارزان تحت تعقیب نبود، اصطلاحی که در دو انتفاضه (سنگ و الاقصی) برجسته بود و تصور می‌کردیم که از دست آن خلاص شده‌ایم. اما این جریان دوباره شدت گرفته و هیچ کنترلی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین بر آنها وجود ندارد و تل آویو مجبور است به تنهایی با آنها روبرو شود.

در همین راستا، ولید المدلل، متخصص در امور رژیم صهیونیستی، معتقد است که تیراندازی‌های نیروهای مقاومت در کرانه باختری، رژیم اشغالگر را به شدت سردرگم کرده و ترس آن از افزایش این عملیات‌ها را آشکار کرده است.

المدلل توضیح می‌دهد که اشغالگران تلاش می‌کنند کمبود امنیت ناشی از افزایش تیراندازی‌های تیپ‌های مقاومت در نابلس و جنین را با آوردن نیروهای کمکی اضافی جبران کنند که نشان می‌دهد عملیات‌های غیرمنتظره باعث سردرگمی اشغالگران شده است.

وی درباره موفقیت آمیز بودن عملیات تیراندازی می‌گوید که عاملان عملیات تیراندازی برای مدت‌های کافی آموزش دیده‌اند تا توانایی خود را در شلیک و اصابت به اهداف تقویت کنند و عملیات‌های قبلی نیز این را نشان می‌دهد.

در ادامه، «عزام ابوالعدس» متخصص امور رژیم صهیونیستی نیز به حالت اضطرابی که رژیم صهیونیستی از آن رنج می‌برد اشاره کرد و گفت: حوادث اخیر کرانه باختری، موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند و ترس صهیونیست‌ها هم از ناشی از همین امر است.

ابوالعدس می‌گوید که تشدید تیراندازی‌ها با این سرعت در کرانه باختری، رژیم اشغالگر را در یک معضل امنیتی شدید قرار می‌دهد که نشان می‌دهد این رژیم باید چندین جبهه از جمله لبنان، سوریه، کرانه باختری و غزه را در نظر بگیرد.

وی افزود: صهیونیست‌ها از فعالیت جبهه کرانه باختری که آن را سنگین‌ترین جبهه می‌داند، می‌ترسند، بدین خاطر که در مقایسه با ۲ میلیون فلسطینی حدود ۸۰۰ هزار شهرک‌نشین وجود دارد. علاوه بر این، گسترش سلاح‌ها در کرانه باختری مستلزم افزایش تعداد سربازان صهیونیست است، اما تعداد این نظامیان در سال جاری کاهش وحشتناکی داشته است، به طوری که بیشترین سال فرار از خدمت صهیونیست‌ها امسال بوده است.

شوک به ارتش صهونیستی

روزنامه یدیعوت آحارونوت برای مقابله با خطری که رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند، گزارش داد، آتشی که توسط شبه نظامیان شمال کرانه باختری اشغالی شعله ور شده بود در حال گسترش به تمام کرانه باختری است.

روزنامه یدیعوت افزود: شبه نظامیان کرانه باختری بسیار جسور و به دنبال رویارویی هستند و از تسلیم سرباز می‌زنند.

این روزنامه توضیح داد که مبارزان جدید مقاومت، که آنها را «نسل سوم» توصیف کرد، مثل شهید ابراهیم النابلسی به افشای شخصیت خود در صفحات رسانه‌های اجتماعی اهمیتی نمی‌دهند. امری که آنها را تبدیل به قهرمانان فلسطینی کرده است.

روزنامه صهیونیستی تاکید کرد که گسترش عملیات از جنین تا نابلس و در نهایت در سلواد (منطقه‌ای از رام‌الله) نشان می‌دهد که ممکن است موضوع از کنترل خارج شود و ما را به سمت عملیات‌های بزرگ‌تری سوق دهد.

روزنامه عبری زبان در پایان نوشت: درد اصلی که این روزها دوایر امنیتی رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند، اعتصاب اسرای فلسطینی نیست که ممکن است اوضاع را بدتر کند، بلکه نگرانی از افزایش درگیری‌ها در کرانه باختری است.