کاهش شدید محبوبیت لیز تراس در آستانه انتخابات انگلیس

نتایج نظرسنجی های جدید مرکز تحقیقاتی بین المللی «یوگاو» در انگلیس نشان می دهد تنها 12 درصد مردم این کشور معتقدند « لیز تراس » نخست وزیر خوبی برای کشور خواهد بود.

براساس نتایج این نظرسنجی، میزان محبوبیت لیز تراس در میان رای دهندگان انگلیسی و در آستانه برگزاری انتخابات نخست وزیری به شدت کاهش یافته و 52 درصد مردم انگلیس بر این باورند که تراس نخست وزیر خوبی نخواهد بود.

همچنین در این نظرسنجی مردم انگلیس در مورد اینکه تراس نخست وزیر بهتری نسبت به بوریس جانسون خواهد بود یا نه، دچار اختلاف شده‌اند اما تصور می کنند که وی بدترین نخست وزیر از زمان مارگارت تاچر خواهد بود.

همچنین 31 درصد مردمی که در انتخابات سال 2019 به حزب محافظه کار رای داده‌اند، در پایان ماه اوت تراس را به عنوان «نخست وزیر در انتظار» می دیدند در حالی که این رقم در ابتدای ماه جاری 49 درصد بوده است. این میزان کاهش مشابه زمانی است که از مردم انگلیس پرسیده شده بود که آیا تراس به عنوان وزیر خارجه فعلی شایسته یا دوست داشتنی است.

این در حالی است که انگلیس با افزایش بی سابقه قیمت ها و تورم مواجه شده و کشور در خطر رکود قرار گرفته و دولت همچنان به دنبال راهکارهایی برای مواجهه با بزرگترین بحران مالی کشور در دهه های اخیر است.

تراس در بسیاری از سخنرانی های انتخاباتی خود بر کاهش مالیات ها و انتقاد از ارائه بسته های کمکی تمرکز کرده که هر دو، موضوعات مورد درخواست بیش از 160 هزار نفر از اعضای حزب محافظه کار بوده که به دنبال تعین جانشین بوریس جانسون هستند.

همچنین در این نظرسنجی مشخص شد تنها 22 درصد مردم انگلیس جانسون را نخست وزیری خوب می دانستند در حالی که 55 درصد معتقدند دوران رهبری او وحشتناک بوده است.

این در حالی است که چهار روز پیش لیز تراس، وزیر امور خارجه و ریشی سوناک، وزیر سابق خزانه داری انگلیس در مسیر رقابت برای تصاحب کرسی نخست وزیری آخرین مناظره انتخاباتی را برگزار کرده و برنامه‌های خود را اعلام کردند.

کاهش شدید محبوبیت لیز تراس در آستانه انتخابات انگلیس

تراس که روز چهارشنبه با هزاران تن از اعضای محافظه‌کار در ومبلی آرنا در لندن صحبت می‌کرد، وعده داد که اگر برنده شود، روی قیمت انرژی برای مصرف‌کنندگان و تحریک اقتصاد تمرکز خواهد کرد.

سوناک از حملات شدید به تراس اجتناب کرد و خود را از جانسون متمایز کرده و گفت: وی حکومتی را رهبری خواهد کرد که با شایستگی و صادقانه اداره می شود و نجابت و درستکاری را در مرکز خود دارد. سوناک گفت: این تغییری است که من خواهم آورد. این نخست وزیری است که من خواهم بود.

حدود 200000 عضو محافظه‌کار در دور دوم انتخابات که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، در مورد جانشین جانسون تصمیم خواهند گرفت. برنده این رقابت قرار است روز دوشنبه اعلام شود و روز بعد از آن پست نخست وزیری را برعهده خواهد گرفت.

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. 21 تیرماه گذشته هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم 20 تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند تا اینکه سرانجام ریشی سوناک و لیز تراس به دور نهایی انتخابات صعود کردند.

دو برنده یک کمپین انتخاباتی را در مقابل اعضای حزب محافظه کار راه انداخته‌اند که باید با اعلام برنده در 5 سپتامبر (14 شهریور ماه) به پایان برسد.

تا به حال برخی مقامات دولت انگلیس حمایت خود از لیز تراس برای عهده داری نخست وزیری این کشور را اعلام کرده‌اند.