گوانتانامو؛ زندانی مخوف با زندانیانی بدون جرم معتبر

مقام های آمریکایی امیدوار بودند هر بازداشت شده انگلیسی که از این زندان مخوف آزاد می شود، به محض ورود به بریتانیا دستگیر شود یا تحت نظارت شدید قرار گیرد.

اما مقام هایی که فوریه ۲۰۰۴ پرونده های زندانیان انگلیسی را در نشستی در واشنگتن بررسی کردند، دریافتند که هیچ مدرک قابل توجهی علیه این افراد وجود ندارد.

دولت انگلیس شش سال بعد پذیرفت میلیون ها پوند غرامت به زندانیان سابق خلیج گوانتانامو پرداخت کند. مبالغ پرداختی تا ۲۰ میلیون پوند گزارش شده است.

در این میان، جزئیات جلسه ای بین مقام های انگلیسی و آمریکایی در مورد آزادی زندانیان انگلیسی برای اولین بار در کتاب جدیدی در مورد سرویس اطلاعاتی تحت عنوان «تاریخ پنهان پنج چشم» نوشته ریچارد کرباج منتشر شده است.

پیتر کلارک معاون سابق دستیار کمیسر اسکاتلند یارد دفتر کابینه و مقام های وزارت امور خارجه انگلیس را در نشستی که ۲۷ فوریه ۲۰۰۷ برگزار شد، همراهی کرد تا اسناد محرمانه در مورد بازداشت شدگان انگلیسی مورد بررسی قرار گیرد.

در این پرونده ها، سطح تهدیدی که زندانیان با آن مواجه بودند، مورد توجه قرار گرفت. مقام های آمریکایی نگران بودند زندانیانی که آزاد می شوند، در آینده تهدیدی بالقوه ایجاد نکنند.

کلارک در ارزیابی خود از این جلسه در این کتاب جدید گفت: اطلاعات برای متهم کردن بازداشت شدگان به چیزی کافی نبود. وی افزود: هیچ یک از موارد در دادگاه قابل قبول نبود.

مقام های آمریکایی که احتمالا امیدوار بودند زندانیان انگلیسی پس از ورود به خاک انگلیس بازداشت شوند، خیلی زود ناامید شدند.

گوانتانامو؛ زندانی مخوف با زندانیانی بدون جرم معتبر

کلارک گفت: ما باید بارها توضیح می دادیم هر اتفاقی که برای زندانیان در بازگشت به انگلیس اتفاق می افتاد، می توانست مطابق با قانون بریتانیا باشد.

بازداشتگاه گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا ژانویه ۲۰۰۲ تاسیس شد. این زندان در مجموع ۷۸۰ زندانی را در خود جای داد و بنا بر اعلام سازمان عفو بین المللی، به نماد شکنجه و بازداشت نامحدود زندانیان بدون محاکمه و اتهام تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۴، پس از آنکه دولت انگلیس به دلیل نگهداری زندانیان انگلیسی در این اردوگاه بدون محاکمه تحت فشار قرار گرفت، جلساتی بین مقام های آمریکایی و انگلیسی برگزار شد.

۳۶ زندانی تا ژوئیه ۲۰۲۲ در گوانتانامو مستقر بودند. کاخ سفید اعلام کرده که قصد دارد این تاسیسات را برچیند، اما مدافعان حقوق بشر از این مساله که این زندان همچنان باز و فعال است، به تنگ آمده اند.