هاآرتص: کرانه باختری در آستانه انفجار است

عاموس هرئیل نویسنده روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی در این زمینه نوشت: توافق هسته ای جدید غرب با ایران ، اختلافات بر سر مرزهای دریایی بین اسرائیل و لبنان و تهدیدهای حزب الله مسائل عمده مطرح در مذاکرات مقامات امنیتی  تل آویو است، ولی دغدغه اصلی، موضوع مشترک و اولویت اول همه این نشست ها و گفت وگوهای مسوولان امنیتی، نگرانی از تشدید تنش در هفته‌های اخیر در اسراییل و به‌ویژه در کرانه باختری است.

 این رسانه صهیونیستی، خطر احتمالی گسترش تنش در کرانه باختری را مهمترین تهدید دانسته و عنوان کرده، «امروز کرانه باختری بیشترین مقدار سلاح را در اختیار دارد؛ سلاح‌های خودکار در خیابان‌های کرانه باختری به وفور یافت می شود و همه هسته های مقاومت به راحتی می توانند سلاح بدست آورند. یک منبع ارشد امنیتی در ارتش این واقعیت را نتیجه قاچاق سلاح از مرز اردن، سرقت سلاح از داخل اسراییل (سرزمین های اشغالی) و نیز از پایگاه های ارتش اسراییل (رژیم صهیونیستی) دانسته است».

بنابر این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل نمی‌ توانند پیش بینی کنند که انقلاب کرانه باختری کی و از کجا آغاز خواهد شد و این درحالی است که انتقادها از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در داخل سرزمین های فلسطینی افزایش یافته و رقابتها برای جانشینی وی علنی شده است.

"این واقعیتها را همه مسولان اسرائیلی می دانند ولی غلبه راستگرایان بر فضای سیاسی و گوش سپردن به اظهارات آتی نتانیاهو، مانع اقدام دولت انتقالی در این راستا و برداشتن گام هایی برای تحکیم موقعیت تشکیلات خودگردان است. "

"به نظر می رسد که رقابت و خصومت "یاییر لاپید" نخست وزیر و "بنی گانتس" وزیر جنگ او (تنها سیاستمداری که علاقه ای به برقراری رابطه مستقیم و مستمر با تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد) بر این موضوع سایه انداخته است. "  "ترس از متهم شدن به چپ‌گرایی، دست اعضای دولت لاپید را برای هرگونه اقدام و تغییر بسته و تصمیم گیران حرفه ای نیز همتی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار عمومی نمی کنند؛ این درحالی است که سطح هشدار در منطقه به بالاترین حد خود رسیده و همه باید هرلحظه، آماده انفجار(فلسطینی ها) و خارج شدن اوضاع از کنترل باشیم. "

هاآرتص: کرانه باختری در آستانه انفجار است

بنابر این گزارش، شهرک‌های اسراییلی (صهیونیست نشین) در کرانه باختری با گذشت زمان گسترده شده ‌اند و به لطف استقرار واحدهای مسکونی پراکنده شهرک نشینان، هر روز هم گسترده تر می شوند، اما موج تنش ها و جنگ محتمل پیش رو با فلسطینیان ساکن کرانه باختری، لزوم حفاظت از این مناطق مسکونی و محافظت دائمی از تعداد روزافزون شهرک نشینان (صهیونیست) را دوچندان کرده است.