طالبان: واشنگتن حریم هوایی افغانستان را نقض می‌کند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان امروز (چهارشنبه 16 شهریور) گفت: پرواز پهپادهای آمریکایی در فضای افغانستان خلاف توافقنامه دوحه و قوانین بین‌المللی است.

متقی در ادامه خطاب به آمریکا خواستار عدم نقض حریم هوایی آمریکا و پایبندی واشنگتن به توافقنامه دوحه شد.

وزیر خارجه طالبان تاکید کرد: هم اکنون امنیت در افغانستان تامین گردیده و خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نمی شود.

این در حالی است که پس از ترور سرکرده القاعده در کابل توسط آمریکا، پهپادهای آمریکایی همه روز در مناطق مختلف افغانستان در حال پرواز است. 

روز گذشته نیز برخی منابع محلی مدعی شدند که هواپیمای بی۵۲ آمریکا نیز در آسمان قندهار دیده شده‌ است.

پس از اعلام ترور رهبر القاعده در کابل، پنتاگون اعلام کرده است که بدون حضور نیروهای نظامی قادر به هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در افغانستان ادامه خواهد داد.

«کالین کال»، معاون وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی گفت: «گزارشی محرمانه از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان توسط وزارت دفاع تهیه و اکنون در اختیار وزیر دفاع قرار دارد.»

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا افزود: مهمترین دلیل خروج آمریکا از افغانستان تغییر اولویت‌های استراتژیک واشنگتن و تمرکز بر تهدید چین است.

طالبان: واشنگتن حریم هوایی افغانستان را نقض می‌کند

وی یکی دیگر از دلایل تصمیم بایدن به خروج از افغانستان را اطمینان رئیس جمهوری آمریکا از مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی در افغانستان بدون حضور نظامیان عنوان کرد(بیشتر بخوانید). 

کال اظهار داشت: «به نظر من حمله‌ای که ده روز پیش برای ترور ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده  انجام شده نه تنها به القاعده بلکه به سازمان‌های تروریستی دیگر نشان دادیم که در صورت بروز هر نوع تهدید به منافع ملی ما قادریم آنها را هدف قرار دهیم.»