«الکسی ناوالنی» ابزار آمریکا برای ابراز نگرانی دائمی

دولت آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد که دولت روسیه حقوق زندانیان را در رفتار با « الکسی ناوالنی » منتقد و رهبر حزب اپوزیسیون روسیه، نقض کرده و از این مسئله ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رویترز، آمریکا مدعیست مقامات روسیه با محدود کردن تماس الکسی ناوالنی با وکلا و قرار دادن مکرر او در سلول انفرادی، حقوق این زندانی را نقض کرده‌اند.

الکساندر ناوالنی پیش از دستگیری، سرسخت‌ترین منتقد داخلی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، بود، و اکنون به دلیل یک سری اتهامات با انگیزه سیاسی، ۹ سال در زندان خواهند ماند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واشنگتن عمیقا از مداخله خودسرانه و فزاینده دولت روسیه در حقوق الکسی ناوالنی نگران است. مقامات زندان روسیه با نظارت بر جلسات ناوالنی با وکلای خود و به تاخیر انداختن تبادل اسناد و ارتباط بین آنها، در دسترسی ناوالنی به حقوق قانونی‌اش دخالت کرده‌اند.»

به تازگی الکسی ناوالنی ۴۶ ساله که در نزدیکی شهر «ولادیمیر» در حدود ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۵ مایلی) خارج از مسکو زندانی است، گفت که در چندین نوبت به عنوان مجازات به سلول انفرادی فرستاده شده است.

ماه شهریور سال گذشته الکساندر ناوالنی در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت. او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. طبق ادعای پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی با یک عامل عصبی بود؛ در آن زمان گفته می‌شد این آزمایش‌ها در سه کشور مختلف انجام شده است، از این رو دولت‌های غربی از روسیه خواستند تا در این باره توضیح دهد.

«الکسی ناوالنی» ابزار آمریکا برای ابراز نگرانی دائمی

درحالی که آمریکا ادعای نگرانی درخصوص ناوالنی را دارد، جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس در حال حاضر در زندان «بلمارش» در جنوب شرقی لندن به سر می‌برد. او از سال ۲۰۱۹ در این زندان تحت نظر است. پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس نیز به تازگی حکم استرداد او به آمریکا را امضا کرد. فعالان حقوق بشر بارها تایید کردند درصورت استرداد او به آمریکا جان آسانژ را به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.